Wiadomość, jakoby firma Pfizer zmieniła zasady stosowania jej szczepionki na COVID-19 i zamiast dwóch dawek odporność zapewni dopiero "odpowiednia ilość dawek preparatu", szybko rozeszła się na Twitterze. Pomogły w tym znane osoby, które rozsyłały informację z fałszywego profilu.

Profil o nazwie Business Insider Polska opublikował w środę 15 września post, który zelektryzował wielu internautów. Wpis informował (pisownia oryginalna): "Pfizer zmienia definicję pełnego zaszczepienia w ulotce swojego preparatu przeciwko #COVID19. Od teraz szczepionka nie będzie dwudawkowa". I dalej: "Zamiast tego pojawia się zapis o przyjęciu 'odpowiedniej ilości dawek preparatu, w celu osiągnięcia 99,87% odporności przed wirusem'". W ciągu nieco ponad dwóch godzin od opublikowania post uzyskał 170 polubień, ponad 60 osób podało go dalej. W tym znane publicznie osoby.

Tweet na koncie podszywającym się pod profil Business Insider Polska
Tweet na koncie podszywającym się pod profil Business Insider Polska Foto: Twitter

Internauci udostępniający post komentowali podaną informację. "Ale Big Pharma chce nas doić ..." - napisał członek Rady Polskiej Fundacji Narodowej Piotr Woyciechowski. "Te kompletnie nielogiczne brednie skutecznie przesuwają mnie na pozycje szczepionkowo-sceptyczne" - zareagował historyk Sławomir Cenckiewicz. "Biznes do końca życia" - skomentował Sławomir Jastrzębowski, właściciel platformy blogowej Salon24. Inni pisali: "A miało być tak świetnie, po drugiej szprycy pełna odporność. A teraz po której ??? po czwartej ? czterdziestej czwartej ?"; "Jak już wcześniej powiedziałem, niebawem wszyscy Ci już w pełni zaszczepieni, będą ponownie nieszczepionymi"; "Idziemy z postępem. Zmiana reguł w trakcie gry" (pisownia oryginalna).

To wszystko mimo faktu, że po nazwie na rzekomym profilu Business Insider Polska widniała prawdziwa nazwa konta: @Witam_i_Masakra.

FDA zatwierdziła szczepionkę Pfizer-BioNTech w normalnym trybie

Autor chwali się, ile złowił

Inna nazwa konta była pierwszą wskazówką, że wpis opublikował ktoś podszywający się pod polski portal. Drugą był brak niebieskiego symbolu potwierdzającego autentyczność, który widnieje przy nazwie prawdziwego konta Business Insider Polska. Jego niemożliwa do zmiany nazwa na Twitterze (a więc ta wyświetlająca się po @) brzmi: @BIPolska.

Różnice w nazwie fałszywego i prawdziwego konta Business Insider Polska
Różnice w nazwie fałszywego i prawdziwego konta Business Insider Polska Foto: Twitter

Fałszywą treść wpisu na fałszywym profilu szybko zweryfikował prowadzony przez Centrum Informacyjne Rządu profil #SzczepimySię, który odpowiada za kampanię zachęcającą do szczepień. "#STOPFakeNews Podszywanie się pod profil ogólnopolskiego medium i rozsiewanie nieprawdziwych informacji jest skrajnie nieodpowiedzialne, szczególnie w obecnej sytuacji pandemicznej" - napisano.

O sprawie został już powiadomiony Twitter. Bartosz Węglarczyk, redaktor naczelny Onet.pl (Business Insider Polska należy do Grupy Onet-RAS Polska) w rozmowie z Konkret24 przekazał, że redakcja portalu zauważyła podszywające się konto i od razu zgłosiła to do administracji Twittera.

Internauta, który stworzył fałszywy profil Business Insider Polska, po godzinie 12 wrócił do poprzedniej nazwy swojego konta. Jednak jego fałszywy post o dawkach szczepionek Pfizera już krążył na Twitterze. Autor jeszcze tego samego dnia pochwalił się tym, co zrobił, publikując wpis treści: "Dziś znowu #DużoZłowiono" i pokazując screeny z wpisami tych, którzy uwierzyli w przekaz fałszywego konta.

Pfizer: schemat dawkowania pozostał bez zmian

Zapytaliśmy jednak firmę Pfizer Polska, czy zmieniła zalecenia stosowania jej szczepionki przeciw COVID-19. Biuro prasowe firmy poinformowało nas, że ostatnia aktualizacja Charakterystyki Produktu Leczniczego, w oparciu o który stosuje się produkty lecznicze, nastąpiła 10 września. Schemat dawkowania szczepionki pozostał w niej bez zmian.

"Charakterystyka Produktu Leczniczego szczepionki Comirnaty była już kilkukrotnie aktualizowana w oparciu o wyniki badań i nie można wykluczyć, że będzie aktualizowana w przyszłości. To standardowa procedura, że ChPL są aktualizowane na podstawie najnowszych wyników badań. Dotychczasowe aktualizacje nie dotyczyły jednak schematu dawkowania" - informuje firma.

Jak sprawdziliśmy, według najnowszej Charakterystyki Produktu Leczniczego szczepionka Pfizera "jest podawana domięśniowo po rozcieńczeniu jako cykl 2 dawek. Zaleca się podanie drugiej dawki po upływie 3 tygodni od podania pierwszej dawki". Dokument informuje, że skuteczność tej szczepionki w zapobieganiu COVID-19 wynosi 95 proc. - a nie tyle, ile podał autor fałszywki. Zaś jeśli chodzi o skuteczność szczepionki Pfizera przeciwko wariantowi Delta, wynosi ona 87,9 proc.

Autor:  Michał Istel
Źródło:  Konkret24, zdjęcie: Shutterstock, Twitter

Pozostałe

"Brakło materiału do propagandy"? Co robi minister zdrowia na tle manekina

"Teatrzyk", "inscenizacja", "propaganda" - tak internauci komentują rozpowszechniane w sieci zdjęcie ministra zdrowia Adama Niedzielskiego na tle manekina leżącego w łóżku szpitalnym. Jak sprawdziliśmy, w łóżku rzeczywiście położono manekina, ale wydarzenie nie miało nic wspólnego z "kowidową farsą".

Nowe badanie o grafenie w szczepionkach? Po raz kolejny niczego nie dowodzi

Za sprawą badania, na które powołano się między innymi podczas konferencji Konfederacji, wróciła teza o rzekomej obecności grafenu w szczepionkach przeciw COVID-19. Autor owego badania znany jest z pseudonaukowej działalności. Zdaniem eksperta nie przedstawił on żadnych dowodów na swoją tezę, a technika, którą przyjął, nie służy do identyfikacji grafenu.

"Rozpiska wariantów wirusów na dany rok"? Kolejna odsłona teorii o plandemii

"Oni już mają rozpisaną następną plandemię" - brzmiał jeden z komentarzy pod popularną w sieci tabelą z nazwami wariantów wirusa SARS-CoV-2 i widocznymi obok datami. Mają to być terminy rzekomego ogłoszenia opinii publicznej faktu pojawienia się nowych mutacji. Tabela wykorzystywana jest w przekazie o zaplanowanej pandemii.