Wiceminister kultury Jarosław Sellin stwierdził w radiowej dyskusji, że 15 procent Europejczyków jeździ samochodami elektrycznymi. Dane Eurostatu pokazują, że się myli.
W "Śniadaniu w Trójce" w publicznym radiu 1 kwietnia politycy dyskutowali o decyzji Rady Unii Europejskiej, która 28 marca przyjęła rozporządzenie określające bardziej rygorystyczne normy emisji dwutlenku węgla dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Zakłada ono stuprocentową redukcję emisji CO2 w przypadku nowych pojazdów po 2035 roku - co oznacza, od tego momentu nie będzie można rejestrować samochodów spalinowych. Polska jako jedyne państwo wspólnoty głosowała przeciwko temu rozporządzeniu. Włochy, Bułgaria i Rumunia wstrzymały się od głosu.
"Ta decyzja jest niesprawiedliwa ze względu na dochody ludzi" – stwierdził w radiowej Trójce wiceminister kultury Jarosław Sellin. I dodał:
Dzisiaj samochodami elektrycznymi jeździ 15 procent Europejczyków; w różnych krajach różnie się to rozkłada. Te samochody są potwornie drogie.
Europejskie statystyki nie podają raczej, ilu Europejczyków jeździ autami z elektrycznym napędem - są natomiast dane o liczbie takich samochodów w poszczególnych krajach. Jeśli więc wypowiedź wiceministra Sellina rozumieć w ten sposób, że miał na myśli, ile samochodów elektrycznych porusza się po europejskich drogach - takie statystyki opublikował Eurostat 30 marca 2023 roku. Raport podaje liczbę wszystkich samochodów zarejestrowanych w Europie, w tym aut z napędem elektrycznym. Dotyczy stanu w roku 2021 - i są to najświeższe dostępne w Eurostacie dane.
Po analizie tych statystyk wnioskujemy, że 15 proc. Europejczyków mających jeździć autami elektrycznymi to bardzo zawyżony odsetek.
Samochody elektryczne w Europie: niecały procent wszystkich
We wszystkich 27 krajach Unii Europejskiej w 2021 roku było 253 305 631 samochodów osobowych, w tym 1 928 307 wyłącznie z napędem elektrycznym (bez aut z różnego rodzaju napędem hybrydowym). To znaczy, że samochody elektryczne stanowiły zaledwie 0,76 proc. wszystkich, czyli dwadzieścia razy mniej niż odsetek podany przez Jarosława Sellina.
Natomiast w 34 krajach Europy, których dane za 2021 rok podaje Eurostat, jest 2 840 105 samochodów elektrycznych - to 0,99 proc. wszystkich zarejestrowanych aut osobowych (287 558 521).
Auta elektryczne stanowią 15,5 proc. wszystkich osobowych (to odpowiada liczbie podanej przez Jarosława Sellina) tylko w Norwegii - i jest to najwyższy odsetek wśród 34 państw europejskich. W kolejnych pięciu krajach: Holandii, Danii, Szwecji, Islandii i Liechtensteinie udział aut elektrycznych w ogólnej liczbie osobowych przekracza 2 proc.
W Niemczech, państwie z największą liczbą aut pasażerskich (48,5 mln), odsetek elektrycznych wynosi 1,27 proc. Polska jest na 30. miejscu w analizowanym zestawieniu Eurostatu – odsetek aut z napędem elektrycznym wynosił u nas w 2021 roku 0,07 proc. (18,1 tys.).
Ponad 60 procent nowo rejestrowanych aut - na benzynę
Jak informuje Eurostat, w 2021 roku samochodów osobowych z napędem elektrycznym było 37 razy więcej niż w 2013 i pięć razy więcej niż w roku 2018. Ale i tak wśród nowo rejestrowanych samochodów osobowych przeważają te z silnikami benzynowymi.
W 33 państwach, dla których Eurostat podał pełne dane za 2021 rok, zarejestrowano w sumie 11 055 277 nowych aut, zasilanych 17 rodzajami silników. Przy danych dla Polski widnieje adnotacja, że w liczbie nowych samochodów mieszczą się również importowane auta używane, pierwszy raz zarejestrowane w Polsce ("imported second-hand vehicles are included in first-registered passenger cars").
Najpowszechniejsze z nowo rejestrowanych samochodów osobowych to pojazdy z silnikami benzynowymi: stanowiły 61 proc. (6 710 496).
Najwięcej samochodów na benzynę zarejestrowano w Niemczech (1 560 342), Francji (1 040 482), we Włoszech (906 634) i w Polsce (673 035.).
Nowo zarejestrowanych samochodów elektrycznych było w 2021 roku 1 031 189 – stanowiły 9,3 proc. wszystkich. Najwięcej takich aut zarejestrowano w Niemczech (355 961), Francji (160 710) i Norwegii (116 399). Ale to Norwegia ma ich najwyższy udział wśród nowo zarejestrowanych samochodów osobowych – 63,74 proc. Kolejne są Islandia – 26,90 proc. i Holandia – 19,75 proc.
W 11 krajach europejskich odsetek ten przekracza 10 proc. W Polsce wynosi 0,51 proc. W 2021 roku na 1 291 120 nowo zarejestrowanych u nas samochodów osobowych było 6531 z napędem elektrycznym.
Źródło: Konkret24
Źródło zdjęcia głównego: PAP/Rafał Guzy