FAŁSZ

Wymyślony zakup willi, nieistniejący dziennikarz, rzekome morderstwo

Źródło:
Konkret24, The New Arab
Zełenski podczas spotkania ze studentami
Zełenski podczas spotkania ze studentami
wideo 2/4
Zełenski podczas spotkania ze studentami

Willę rzekomo kupiła w Egipcie teściowa Wołodymyra Zełenskiego. Ujawnić to miał dziennikarz, którego potem zamordowano. Ta zmyślona historia jest przykładem, jak w sieci działa model prorosyjskiej dezinformacji. Opisujemy śledztwo egipskich dziennikarzy.

Pokazujemy, co jest prawdą, a co fałszem
Weryfikujemy fake newsy, sprawdzamy dane, analizujemy informacje z sieci

Doniesienia o rzekomym zabójstwie dziennikarza Mohammeda Al-Alawiego, który jakoby ujawnił, że teściowa prezydenta Ukrainy Olga Kijaszko kupiła willę za 4,85 milionów dolarów, krążą od ponad miesiąca na platformie X i Facebooku. Internauci piszą o brutalnym zamordowaniu, dziwnych okolicznościach śmierci i zamachach na "wrogów reżimu" organizowanych przez Ministerstwo Obrony Ukrainy.

"Egipski dziennikarz został znaleziony martwy po śledztwie w sprawie zakupu luksusowej willi w El Gouna przez teściową Zelensky'ego. Mohammed Al-Alawi stał się sławny po tym, jak odkrył kosztowny zakup teściowej Zelensky'ego. Ciało reportera zostało niedawno znalezione w Hurghadzie z licznymi otarciami, siniakami, złamaniami i poważnym urazem głowy, który doprowadził do wylewu krwi do mózgu" - tak 25 grudnia 2023 roku opisywał w popularnym wątku jeden z użytkowników serwisu X (pisownia postów oryginalna). I kontynuował: "Krewni Al-Alawiego powiedzieli, że obawiają się o swoje bezpieczeństwo od czasu opublikowania śledztwa. Od tego czasu otrzymują pogróżki. Brat dziennikarza powiedział że policja uważa, że w zabójstwo dziennikarza zaangażowane były ukraińskie służby specjalne, działające na polecenie Zełenskiego lub wysokiego rangą ukraińskiego urzędnika". Pierwszy post z tego wątku miał ponad 41 tys. wyświetleń.

"Cóż za zbieg okoliczności. Egipski dziennikarz Mohammed Al-Alawi, ten z nagrania, został tydzień temu zamordowany w Egipcie. Zupełnym przypadkiem po tym jak ujawnił, że teściowa Zełenskiego kupiła w Egipcie willę za 5 milionów dolarów i zastanawiał się, skąd wzięła na to pieniądze"- napisał z kolei jeden z internatów na Facebooku 31 grudnia. "Tymczasem egipski dziennikarz który ujawnił zakup kolejnej willi Zełeńskiego w Egipcie, brutalnie zamordowany"- informował inny internauta 27 grudnia na platformie X. Powoływał się na artykuł portalu Wolnemedia.pl – w nim pisano: "Ciało reportera zostało znalezione w Hurghadzie, niedaleko drogi do El Hadaba, 23 grudnia 2023. Na ciele znaleziono liczne otarcia, siniaki i złamania. Dziennikarz doznał również poważnego urazu mózgu, który spowodował krwotok mózgowy. Miał rzekomo zostać brutalnie pobity przez grupę napastników". Internauci z oburzeniem komentowali rzekome morderstwo dziennikarza i rzekomy zakup willi, pisząc o korupcji panującej w Ukrainie.

FAŁSZ
Wprowadzające w błąd informacje o rzekomej śmierci egipskiego dziennikarza krążyły w polskich mediach społecznościowych pod koniec grudnia 2023 roku.x.com, facebook.com, Wolnemedia.pl

Ale niektórzy kwestionowali prawdziwość zarzutów wobec teściowej Zełenskiego, jak również fakt istnienia owego egipskiego dziennikarza. "Pisali już o tym w czerwcu. Fake"; "To był dziennikarz farmazon tak samo jak te nieruchomości które znalazł" - komentowali internauci na platformie X.

Rzeczywiście: dziennikarze śledczy z redakcji The New Arab ustalili, że cała ta historia została sfabrykowana. Wyniki śledztwa opublikowali 12 stycznia 2024 roku.

Film na YouTube pojawił się i zniknął

Ale po kolei. 20 sierpnia 2023 roku powstał kanał Mohammed Al-Alawi na YouTube, na którym pojawiły się dwa filmy: "Nowa luksusowa willa Zełenskiego w Al-Dżunie" i "Przed luksusową willą Zełenskiego w Al-Dżunie". Mężczyzna, który podawał się za dziennikarza śledczego o imieniu i nazwisku Mohammed Al-Alawi, opowiadał w nich o zakupie przez teściową Wołodymyra Zełenskiego willi w egipskim kurorcie Al-Dżuna nad Morzem Czerwonym – kosztowała 4,85 milionów dolarów. Luksusowe miasteczko turystyczne Al-Dżuna położone jest około 25 kilometrów na północ od Hurghady. Al-Alawi mówił do kamery, że udało mu się wejść w posiadanie umowy zakupu nieruchomości. Jednak żadnej umowy w filmie nie pokazał. Opowiadał, że willa została kupiona 16 maja 2023 roku. W materiale pokazano nagranie przedstawiające ową nieruchomość.

Jak zauważyli dziennikarze The New Arab, kanał został założony tego samego dnia, w którym opublikowano oba materiały. Obecnie jest już niedostępny, ale zachowała się jego archiwalna wersja z dostępem do jednego z filmów. Można go znaleźć także na platformie X. Informacje o zakupie willi zaczęły się rozprzestrzeniać w internecie z komentarzami na temat korupcji w Ukrainie i wydawania przez rodzinę Zełenskiego pieniędzy przeznaczonych na pomoc humanitarną Ukrainie.

Wątpliwa umowa, zaprzeczenia władz miasta i właściciela willi

22 sierpnia 2023 roku, dwa dni po zamieszczeniu filmów Al-Alawiego, nigeryjski dziennik internetowy "The Punch" opublikował niekompletną kopię rzekomej umowy zakupu nieruchomości. Na skanie dokumentu większość danych jest zamazana. Widzimy, że został sporządzony w dwóch językach: angielskim i arabskim. Zawiera informacje o powierzchni nabytego terenu, imię i nazwisko rzekomego nabywcy, datę zakupu oraz nazwę spółki będącej dotychczas w posiadaniu nieruchomości.

Egipski prawnik biznesowy, do którego dotarli dziennikarze The New Arab, ocenił, że dokument nie przedstawia szczegółów pozwalających ustalić jego autentyczność. Serwis informacyjny Egypt Telegraph po przeprowadzeniu własnej analizy zwrócił uwagę na brak podpisu Olgi Kijaszki na końcu umowy i na niewyraźne odbicie pieczęci, co może wskazywać na sfałszowanie dokumentu.

W oświadczeniu prasowym władze miasta Al-Dżuna, gdzie miałaby się znajdować zakupiona willa, potwierdziły, że opublikowane umowy nie są zbieżne z obowiązującym wzorem umów. Ne znaleziono dokumentacji potwierdzającej posiadanie jakiejkolwiek nieruchomości na terenie Al-Dżuny przez rodzinę prezydenta Ukrainy.

Willa w Al-Dżunie, którą rzekomo miała kupić teściowa Zełenskiego, jest częścią kurortu. Jego właścicielem jest spółka Orascom Developement Holding. Jak podaje The New Arab, już 31 sierpnia 2023 roku spółka opublikowała na platformie X wpis, w którym zaprzeczyła, że właścicielką nieruchomości jest Olga Kijaszko. Poinformowała, że willa, którą widać na nagraniu Al-Alawiego, należy do egipskiej rodziny.

Stanowisko Ukrainy

"Rodzina Zełeńskich oraz ich rodzice nie są w posiadaniu jakichkolwiek nieruchomości w Egipcie" - podało 1 września 2023 roku ukraińskie Centrum Przeciwdziałania Dezinformacji (CCD). Źródłem komunikatu była Kancelaria Prezydenta Ukrainy. Historię o rzekomym zakupie i towarzyszące jej dokumenty nazwano fałszerstwem promowanym przez rosyjską propagandę w celu dyskredytacji reputacji Wołodymyra Zełenskiego na arenie światowej.

Ukraińskie Centrum Przeciwdziałania Dezinformacji jest organem roboczym przy Radzie Bezpieczeństwa Narodowego i Obrony Ukrainy powołanym 11 marca 2021 roku w celu przeciwdziałania obecnym i potencjalnym zagrożeniom dla bezpieczeństwa Ukrainy w sferze informacyjnej.

Miejsce rzekomej zbrodni i rzekomy brat

Około cztery miesiące po publikacji filmów na YouTube przez Al-Alawiego w sieci zaczęły się pojawiać informacje o domniemanej śmierci egipskiego dziennikarza. 21 grudnia na stronie egipskiego internetowego serwisu informacyjnego El Mostaqbal opublikowano materiał - obecnie dostępna jest tylko jego zarchiwizowana wersja - zawierający dwa nagrania, wcześniej zamieszczone na kanale Akhbar Masr na YouTube. Jeden z filmów pokazywał rzekome miejsce zbrodni, a drugi wywiad z Ahmadem przedstawionym jako brat dziennikarza. Obecnie oba filmy są niedostępne, ale kopię wywiadu można znaleźć na platformie X. W rozmowie Ahmad wyjaśnia, w jaki sposób ukraińskie siły specjalne powiązane są ze śmiercią jego brata. "Wszystko zaczęło się, gdy on zaangażował się w tę historię dotyczącą willi nabytej przez któregoś z członków rodziny Zełenskiego"; "Zaczął otrzymywać dużą ilość gróźb... to była jego pierwsza duża robota"; "Boję się o moją rodzinę" - słyszymy na nagraniu. Oba filmy miały dowodzić udziału ukraińskiego wywiadu w śmierci Al-Alawiego.

Redakcja The New Arab twierdzi, że pomiędzy założeniem konta kanału Akhbar Masr a dodaniem na niego materiałów minął tylko jeden dzień. Zauważa, że film ukazujący miejsce zamachu jest krótki i nie widać na nim szczegółów, a w nagraniu z wywiadu nie widać twarzy rozmówcy. Prowadzący wywiad Mohamad Fathi nie jest widoczny w filmie.

Sfabrykowane dokumenty i wymyślony dziennikarz

Brakuje nie tylko wiarygodnych dowodów na zakup luksusowej willi w Al-Dżunie przez rodzinę Zełenskiego - nie ma też dowodów potwierdzających istnienie rzekomego dziennikarza, który miał ujawnić sprawę. 2 stycznia 2024 roku Egypt Telegraph opublikował materiał na temat rzekomego zabójstwa egipskiego dziennikarza. Pokazał elementy, które podważają prawdziwość opublikowanego fragmentu umowy zakupu i poddał w wątpliwość istnienie dziennikarza o nazwisku Al-Alawi. Szef stowarzyszenia egipskich dziennikarzy Khaled El-Balshy, z którym serwis się skontaktował, po kilkudniowych poszukiwaniach potwierdził redakcji Egypt Telegraph, że wśród członków organizacji nie ma nikogo takiego, a osoby o podobnym nazwisku nie mają nic wspólnego z tematem zakupu nieruchomości.

Redakcje The New Arab i Egypt Telegraph próbowały znaleźć dziennikarza z filmu na YouTube w mediach społecznościowych - bezskutecznie.

30 grudnia 2023 roku egipskie ministerstwo spraw wewnętrznych zdementowało doniesienia o posiadaniu nieruchomości przez rodzinę prezydenta Ukrainy oraz o jakimkolwiek ich w związku z domniemanym zabójstwem Al-Alawiego. "Udało się zidentyfikować willę, której zdjęcie zostało opublikowane, i stwierdzono, że jest ona własnością Egipcjan" - poinformowało.

Model działania sieci produkcji i dystrybucji dezinformacji

Dziennikarze śledczy z The New Arab łączą historię rzekomego Al-Alawiego z prorosyjską siatką dezinformacyjną. Jak zauważają, wzmianka o rzekomym zabójstwie pojawiła się 23 grudnia w serwisie Clear Story News - a według ustaleń badacza cyberwywiadu Kyle'a Ehmke'go serwis ten powiązany jest z założycielem prorosyjskiej propagandowej strony DC Weekly, Johnem Markiem Douganem. Serwis DC Weekly w przeszłości informował np. o domniemanym zakupie dwóch luksusowych jachtów przez Wołodymyra Zełenskiego.

Reporterzy The New Arab skontaktowali się z Patrickiem Warrenem z Uniwersytetu Clemson, który wraz z Darrenem Linvillem opisał, w jaki sposób serwis DC Weekly fabrykował narracje w ramach "sieci produkcji i dystrybucji dezinformacji". Model działania był następujący: film pojawia się w mediach społecznościowych na nowym koncie, materiał zostaje wykorzystany jako źródło artykułu w jednym lub kilku arabskich i afrykańskich serwisach informacyjnych, a następnie narracja ta pojawia się na stronie DC Weekly, skąd dalej jest rozprzestrzeniana przez media społecznościowe.

The New Arab zwraca uwagę na podobieństwo między tym modelem a historią Al-Alawiego, która pierwszy raz w mediach zagranicznych pojawiła się właśnie w Clear Story News. Patrick Warren pytany, czy Clear Story News może być częścią sieci dezinformacyjnej, którą badali, odpowiedział twierdząco.

Autorka/Autor:Zuzanna Karczewska

Źródło: Konkret24, The New Arab

Źródło zdjęcia głównego: Dmytro Larin/Shutterstock/x.com

Pozostałe wiadomości

Prezydent Andrzej Duda przedstawił swoją wizję: w Polsce będzie coraz więcej bogatych ludzi, którzy będą mieli swoje samoloty. Według danych ULC z ostatnich dziesięciu lat w rejestrze cywilnych samolotów przyrost nie był duży, choć systematyczny. Polacy najchętniej inwestują w samoloty ultralekkie.

Prezydent: "coraz więcej ludzi będzie miało swoje samoloty". Ilu już ma? Sprawdziliśmy

Prezydent: "coraz więcej ludzi będzie miało swoje samoloty". Ilu już ma? Sprawdziliśmy

Źródło:
Konkret24

Nagranie, które zamieszczono na TikToku, a potem w innych mediach społecznościowych sugeruje, że w województwie lubelskim powstaje obóz dla migrantów, którzy rzekomo zostaną relokowani z innych państw. Przeznaczenie obiektu jest inne. Wyjaśniamy.

"Czyżby tu powstawał obóz dla nielegalnych migrantów Tuska?" Nie. Wyjaśniamy, co wybudowano w pobliżu granicy

"Czyżby tu powstawał obóz dla nielegalnych migrantów Tuska?" Nie. Wyjaśniamy, co wybudowano w pobliżu granicy

Źródło:
Konkret24

W ramach rosyjskich działań dezinformacyjnych przed wyborami do Parlamentu Europejskiego stworzono strony internetowe, które były bliźniaczo podobne do stron uznanych serwisów medialnych. W Polsce podszyto się pod strony tygodnika "Polityka" i Polskiego Radia. Opisujemy szczegóły rosyjskiej kampanii dezinformacyjnej wymierzonej w eurowybory.

Rosyjski "Sobowtór" kontratakuje. Jak podszyto się pod "Politykę" i Polskie Radio

Rosyjski "Sobowtór" kontratakuje. Jak podszyto się pod "Politykę" i Polskie Radio

Źródło:
Konkret24

Zdaniem Witolda Tumanowicza fermy futerkowe to "naprawdę duża część polskiej gospodarki". Przeanalizowaliśmy dane. Poseł się myli.

Poseł Konfederacji: fermy futerkowe dużą częścią polskiej gospodarki. Nieprawda

Poseł Konfederacji: fermy futerkowe dużą częścią polskiej gospodarki. Nieprawda

Źródło:
Konkret24

Oszczędności Karola Karskiego podczas pracy w Parlamencie Europejskim wzrosły 20-krotnie. Ma też więcej mieszkań. Ryszard Czarnecki stał się milionerem. Również majątek Róży Thun znacząco urósł. Byli europosłami co najmniej dekadę - teraz już nie zostali wybrani. Sprawdzamy, z jakimi majątkami kończą przygodę w Brukseli.

Miliony na kontach, mieszkania, domy. Wieloletni europosłowie wracają z Brukseli

Miliony na kontach, mieszkania, domy. Wieloletni europosłowie wracają z Brukseli

Źródło:
Konkret24

Według krążącego w sieci nagrania i wpisów w mediach społecznościowych na mecz Ukrainy ze Słowacją podczas Euro 2024 kibice nie będą mogli wnieść słowackich flag. To dlatego, że te przypominają flagi innego państwa. To nieprawda. Wyjaśniamy, jakie są zasady dotyczące flag na meczach i gdzie jest przekłamanie.

Słowackie flagi będą konfiskowane, "bo są podobne do rosyjskich"? To fake news

Słowackie flagi będą konfiskowane, "bo są podobne do rosyjskich"? To fake news

Źródło:
Konkret24

Wiceminister sprawiedliwości Arkadiusz Myrcha pochwalił się w serwisie X listą kwestii zrealizowanych po "pół roku rządów". Część z nich pokrywa się ze 100 konkretami - obietnicami przedwyborczymi Koalicji Obywatelskiej. Sprawdziliśmy, czy lista przedstawiana przez polityka ma potwierdzenie w rzeczywistości.

Minister Myrcha chwali się dokonaniami rządu. Sprawdzamy

Minister Myrcha chwali się dokonaniami rządu. Sprawdzamy

Źródło:
Konkret24

Posłanka Lewicy Wanda Nowicka zapytana, czy w ochronę naszej wschodniej granicy powinien się włączyć Frontex, stwierdziła, że ta unijna agencja zaangażuje się tylko wtedy, "gdybyśmy sobie rzeczywiście nie radzili z tymi problemami". Tak jednak nie jest. Frontex regularnie współpracuje z Polską - również w tym roku.

Frontex działa wtedy, gdy państwo nie radzi sobie z problemami na granicy? Nie tylko

Frontex działa wtedy, gdy państwo nie radzi sobie z problemami na granicy? Nie tylko

Źródło:
Konkret24

Niemal 60 polityków Prawa i Sprawiedliwości, Suwerennej Polski oraz Konfederacji w ciągu dwóch dni rozsyłało w mediach społecznościowych zdjęcia czarnoskórych osób przebywających w Polsce. To wywołało efekt "zalania internetu", który teraz ci sami politycy wskazują jako… skutek działań rządu. Towarzyszący tej akcji manipulacyjny przekaz miał generować negatywne emocje. 

"Zalewają internet". Jak politycy skoordynowali akcję ze zdjęciami czarnoskórych osób

"Zalewają internet". Jak politycy skoordynowali akcję ze zdjęciami czarnoskórych osób

Źródło:
Konkret24

Według rozpowszechnianego w sieci cytatu prezydent Andrzej Duda miał na szczycie w Szwajcarii wzywać do "dekolonizacji" Rosji, a konkretnie: do jej podziału "na 200 państw etnicznych". To dezinformacja, szerzona także na prorosyjskich stronach. Słowa polskiego prezydenta zostały przeinaczone.

Duda zaproponował "podział Rosji na 200 państw etnicznych"? Co dokładnie powiedział

Duda zaproponował "podział Rosji na 200 państw etnicznych"? Co dokładnie powiedział

Źródło:
Konkret24

"Przyszłym pokoleniom zabrano lekarzy", "rząd nie chce, żeby w Polsce było więcej lekarzy" - piszą w sieci internauci, krytykując likwidację kierunków lekarskich na niektórych uczelniach. Takie decyzje jeszcze jednak nie zapadły. Trwa audyt. Naczelna Rada Lekarska tłumaczy, że bardziej niż ilość liczy się jakość kształcenia.

"Likwidują kierunki lekarskie"? Jaki problem ma dziewięć uczelni

"Likwidują kierunki lekarskie"? Jaki problem ma dziewięć uczelni

Źródło:
Konkret24

Informacja, jakoby w Wałbrzychu miał się pojawić jakiś autokar z uchodźcami z Afryki, od kilku dni jest rozpowszechniana w mediach społecznościowych - w różnej formie. Nie jest prawdziwa. Wygląda to na skoordynowaną akcję, której celem jest wywołanie negatywnych emocji wobec migrantów i uchodźców w Polsce.

"Zaczęło się", "autokar z uchodźcami w Wałbrzychu". Uwaga na fałszywkę

"Zaczęło się", "autokar z uchodźcami w Wałbrzychu". Uwaga na fałszywkę

Źródło:
Konkret24

"A czy państwo otrzymali już powołanie na ćwiczenia wojskowe..." - tego typu komentarze krążą w mediach społecznościowych w reakcji na publikowane w sieci karty powołań do wojska. Według nagłaśnianego przekazu wojsko ma teraz wysyłać więcej takich kart i to do osób "z łapanki". Uspokajamy i wyjaśniamy.

"Zapukało do mnie wojsko". Co wiemy o kartach powołań

"Zapukało do mnie wojsko". Co wiemy o kartach powołań

Źródło:
Konkret24

Krążąca w mediach społecznościowych zbitka zdjęć ma dowodzić, że podczas trwającej teraz wojny Palestyńczycy namalowali na ośle flagę Izraela, a potem go zabili. Jednak te fotografie nie są ze sobą powiązane i nie mają nic wspólnego z tym, co obecnie się dzieje w Gazie. To fake news.

Osioł z namalowaną flagą Izraela zamęczony przez "dzieci z Gazy"? To nieprawda

Osioł z namalowaną flagą Izraela zamęczony przez "dzieci z Gazy"? To nieprawda

Źródło:
Konkret24

W sieci rozchodzi się opowieść o tym, jak to prezydent Wołodymyr Zełenski rzekomo kupił kasyno i hotel na Cyprze - posty o tym wrzucane są przy okazji różnych wypowiedzi dotyczących Ukrainy. To kolejny przykład historii stworzonej przez rosyjską propagandę po to, by zdyskredytować ukraińskiego prezydenta - ale też tych, którzy pomagają Ukrainie. W tym między innymi polski rząd.

Zełenski, hotel i kasyno na Cyprze. Jak rosyjska propaganda tworzy napięcia dyplomatyczne

Zełenski, hotel i kasyno na Cyprze. Jak rosyjska propaganda tworzy napięcia dyplomatyczne

Źródło:
Konkret24

Uczestnicy rolniczego protestu w Brukseli utrzymują, że jedną z przyczyn interwencji policji był fakt, że nieśli polskie flagi. Tak samo sugerował w swoim tekście rolniczy portal. Brukselska policja wyjaśnia, dlaczego polscy rolnicy "zostali poproszeni o przeniesienie się" w inne miejsce. Nie o flagę chodziło.

Rolnicy w Brukseli "osaczeni", bo "chodzili z polską flagą"? Policja wyjaśnia powód

Rolnicy w Brukseli "osaczeni", bo "chodzili z polską flagą"? Policja wyjaśnia powód

Źródło:
Konkret24

Jedni twierdzą, że zastrzeganie numeru PESEL to wstęp do likwidacji gotówki, inni - że chodzi o większą inwigilację obywateli. Wokół nowej usługi narosło już wiele fałszywych przekazów. Weryfikujemy je.

"Jest drugie dno" przy zastrzeżeniu numeru PESEL? Rozwiewamy mity

"Jest drugie dno" przy zastrzeżeniu numeru PESEL? Rozwiewamy mity

Źródło:
Konkret24

Samolot podnosi się z pasa startowego, gdy tuż za nim, na tym samym pasie, ląduje już inny - taką scenę widać na filmie opublikowanym w mediach społecznościowych. Komentujący uznał to "przykład synchronizacji lądowania", ale wielu internautów nie wierzy w prawdziwość filmu. Jaka jest prawda?

"Ciekawy przykład synchronizacji" lądowania i startu samolotów? Wręcz przeciwnie

"Ciekawy przykład synchronizacji" lądowania i startu samolotów? Wręcz przeciwnie

Źródło:
Konkret24

Politycy PiS i Suwerennej Polski wykorzystują pismo wysłane przez Podlaski Urząd Wojewódzki do samorządowców jako dowód, jakoby rząd wydał "polecenie szukania miejsc na ośrodki dla nielegalnych migrantów". To przekaz nieprawdziwy, wzbudzający niepokój w lokalnej społeczności. Dokument dotyczy czego innego, a procedurę tę opisał dwa lata temu rząd Zjednoczonej Prawicy.

Rząd "szuka miejsc dla nielegalnych migrantów" na Podlasiu? O co chodzi z pismem wojewody

Rząd "szuka miejsc dla nielegalnych migrantów" na Podlasiu? O co chodzi z pismem wojewody

Źródło:
Konkret24

Według wielu internautów polsko-rosyjskę granicę na Mierzei Wiślanej wyznacza niski płot z siatki. Nagrania i zdjęcia publikowane w mediach społecznościowych pokazują dość liche ogrodzenie, które biegnie w poprzek plaży. Tyle że granica państwowa przebiega w innym miejscu i w inny sposób jest ochraniana. Wyjaśniamy.

"Tak wygląda nasza granica z Rosją"? Nie. Wygląda inaczej

"Tak wygląda nasza granica z Rosją"? Nie. Wygląda inaczej

Źródło:
Konkret24

W rozpoczynającym się jutro posiedzeniu Sejmu już nie będą brać udziału, a na mandaty posłów Parlamentu Europejskiego jeszcze czekają. Wyjaśniamy, jaka jest teraz sytuacja posłów, którzy w wyniku niedzielnych wyborów pojadą do Brukseli. I kiedy ich miejsca w Sejmie zostaną uzupełnione.

25 wybranych. Jeszcze nie są europosłami, a w Sejmie już nie zagłosują

25 wybranych. Jeszcze nie są europosłami, a w Sejmie już nie zagłosują

Źródło:
Konkret24, PAP

"W zamian za to wejdą prażone chrząszcze", "chyba trzeba wyjść z Unii, bo za chwile nic nie zjemy" - piszą oburzeni internauci, komentując rozpowszechnianą w sieci informację, jakoby Unia Europejska zakazała produkcji chipsów o smaku bekonowym. Tylko że to fake news. Chodzi o inny zakaz.

Unia zakazała chipsów o smaku bekonu? To nie tak, wyjaśniamy

Unia zakazała chipsów o smaku bekonu? To nie tak, wyjaśniamy

Źródło:
Konkret24

Czy Mariusz Kamiński, Maciej Wąsik i Daniel Obajtek mogą się już czuć bezpieczni, bo immunitet europosła "nie dotyczy czynów popełnionych przed wyborem"? Dyskusja na ten temat rozpoczęła się w sieci zaraz po ogłoszeniu wstępnych wyników głosowania. Tłumaczymy, czym różnią się sytuacje trójki przyszłych europosłów.

Immunitet europosła "nie dotyczy czynów popełnionych przed otrzymaniem mandatu"? To zależy

Immunitet europosła "nie dotyczy czynów popełnionych przed otrzymaniem mandatu"? To zależy

Źródło:
Konkret24

Podczas wizyty w Brukseli Jarosław Kaczyński przestrzegał przed "szaleństwem klimatycznym". Mówił, że człowiek nie wpływa na zmiany klimatu. Sugerował, że aby zredukować emisję CO2 do zera, trzeba by "zlikwidować ludzi w Europie". Przywoływał wątpliwe tezy naukowe. Nic z tego nie jest prawdą.

Kaczyński mówi o "szaleństwie klimatycznym" Brukseli. Cztery fałsze naraz

Kaczyński mówi o "szaleństwie klimatycznym" Brukseli. Cztery fałsze naraz

Źródło:
Konkret24

Telewizja Polska udostępniła redakcji Konkret24 informacje o zarobkach Jacka Kurskiego w latach 2016-2023. Startujący teraz do Parlamentu Europejskiego z list PiS były prezes TVP zarobił w sumie ponad 4,6 miliona złotych brutto. Wynagrodzenie rosło z roku na rok, w samym 2020 roku było to ponad milion.

Ile Jacek Kurski zarobił w TVP? Mamy pełne dane

Ile Jacek Kurski zarobił w TVP? Mamy pełne dane

Źródło:
Konkret24