FAŁSZ

Zełenski, hotel i kasyno na Cyprze. Jak rosyjska propaganda tworzy napięcia dyplomatyczne

Źródło:
Konkret24
Siły rosyjskie zaatakowały Krzywy Róg
Siły rosyjskie zaatakowały Krzywy Róg Wołodymyr Zełenski/Facebook
wideo 2/2
Siły rosyjskie zaatakowały Krzywy Róg Wołodymyr Zełenski/Facebook

W sieci rozchodzi się opowieść o tym, jak to prezydent Wołodymyr Zełenski rzekomo kupił kasyno i hotel na Cyprze - posty o tym wrzucane są przy okazji różnych wypowiedzi dotyczących Ukrainy. To kolejny przykład historii stworzonej przez rosyjską propagandę po to, by zdyskredytować ukraińskiego prezydenta - ale też tych, którzy pomagają Ukrainie. W tym między innymi polski rząd.

Pokazujemy, co jest prawdą, a co fałszem
Weryfikujemy fake newsy, sprawdzamy dane, analizujemy informacje z sieci

"Zełenski kupił ponoć kasyno za 150.000.000 funtów (753 mln PLN). Dziwicie się, że Donek, Dudu i cH*jownia też chcą się załapać na prowizję za polski wkład maszynki do mięsa?" - tak napisał 7 czerwca w serwisie X Mateusz Jarosiewicz (pisownia wszystkich postów oryginalna, cenzura przekleństw od redakcji). To aktywny internauta, współtwórca facebookowej strony Neos - Nowy system dla Polski. Jarosiewicz niejednokrotnie wprowadzał w błąd swoimi postami. Twierdził np., że po zastrzeżeniu numeru PESEL w wypadku wybuchu wojny nie będziemy mieli dostępu do pieniędzy w banku - tego typu fałsze dotyczące nowej usługi weryfikowaliśmy w Konkret24. Jarosiewicz przekonywał też, że pożary hali targowej w Warszawieskładowiska odpadów w Siemianowicach Śląskich, do których doszło w maju, jak też informacje o konieczności zamknięcia okien i pozostania w domach to były celowe działania mające ograniczać wolność - co było fałszywym twierdzeniem. W marcu opublikował apel do prezydenta Rosji Władimira Putina z fałszywymi treściami.

FAŁSZ
Wprowadzający w błąd post Mateusza Jarosiewicza z 7 czerwca 2024 rokuX.com

W poście z 7 czerwca załączył trwające prawie półtorej minuty nagranie. To opowieść w postaci montażu ujęć pokazujących m.in. Cypr, prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego, zrzuty ekranu stron internetowych. Lektor opowiada historię rzekomego zakupu kasyna przez Zełenskiego. W lewym dolnym rogu jest logo OdaTV, tureckiego portalu informacyjnego. U dołu ekranu wyświetla się tłumaczenie słów lektora na język turecki, na nie nałożono polskie napisy.

"Jeden z największych hoteli kasynowych w Europie został niedawno zakupiony przez firmę należącą do ukraińskiego prezydenta Wołodymyra Zełenskiego. Dziedzictwo filmowe Inc. jest obecnie oficjalnym właścicielem Vouni Palace Casino Hotel, położonego w Kyrenii, mieście na północnym wybrzeżu Cypru. Dziedzictwo filmowe Inc. jest zarejestrowana w Belize, a jej właścicielem jest Volodymyr Zelensky, co zostało ujawnione w Pandora Papers w 2021 roku. Zakup został sfinalizowany na początku maja 2024 roku" - tak zaczyna się polskie tłumaczenie (pisownia oryginalna).

Dalej podano, że nie wiadomo, ile "firma Zelensky'ego" zapłaciła za hotel i kasyno, ale "cena wywoławcza za Vouni Palace" miała wynosić 150 milionów funtów. Następnie opisano, gdzie położony jest hotel i kasyno oraz co ma w ofercie. "Według Booking.com Vouni Palace nie przyjmuje rezerwacji od 27 maja, prawdopodobnie ze względu na proces zmiany właściciela" - podano na końcu nagrania.

Jarosiewicz ten sam filmik opublikował na swoim kanale na YouTube. Zatytułował go: "Zełenski kupił ponoć kasyno za 150.000.000 funtów (753 mln PLN)". Jego post w serwisie X wyświetlono 16,5 tysiąca razy. Wywołał sporą dyskusję. "Panie, jego żona nabyła około 25 nieruchomości na terenie USA, GB i UE"; "Ponoć odkupił je od Putina. Rączka rączkę myje" - pisali internauci wspierający ten przekaz jako prawdziwy.

Nie wszyscy uwierzyli jednak w te doniesienia. "Wyraz 'ponoć' zamyka temat tej 'wiarygodnej' informacji "; "Dlaczego siejesz propagandę Kremla? Kacapom się sprzedałeś?"; "Ile płacą teraz za powielanie za sputnikiem?"; "Kolejna bzdura... Po co to robisz?"; "Ruski fejk. Identyczne juz byly" - pisali z dezaprobatą.

"Twój bohater Zelenski właśnie kupił kasyno i hotel", "tak się walczy z Rosjanami"

Informacja o rzekomym kupnie kasyna przez Zełenskiego rozchodzi się w ostatnich dniach po mediach społecznościowych. Anonimowi użytkownicy serwisu X wrzucają ją w dyskusjach na temat wydarzeń w Ukrainie - próbując w ten sposób dyskredytować prezydenta Ukrainy.

"Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski kupił jeden z największych hoteli-kasyn w Europie. Kasyno znajduje się w Kyrenii, w Tureckiej Republice Cypru Północnego. Proszę o komentarz Pana" - napisał np. 12 czerwca anonimowy użytkownik X w odpowiedzi na post Bartosza Węglarczyka, redaktora naczelnego portalu Onet, który informował o bojkocie przemówienia Zełenskiego przez niemieckich polityków.

"Zelenski kupił kasyno z hotelem więc musi pan się więcej przyłożyć" - stwierdził 10 czerwca internauta w reakcji na post Mateusza Wodzińskiego, znanego jako Exen, który napisał, że równo od dwóch lat organizuje pomoc dla ukraińskiego wojska.

"Zełenski ostatnio kupił sobie kasyno na Cyprze, może was wspomoże"; "Twoj bohater Zelenski wlasnie kupil kasyno i hotel w Turcji za 191 milionow dolarow. Tak sie walczy z Rosjanami wlasnie, szczekasz pod niewlasciwym drzewem" - pisali kolejni użytkownicy X w dyskusjach dotyczących Ukrainy.

Historia o kasynie nie jest prawdą. Przekaz ten zweryfikowały m.in. amerykańska redakcja fact-checkignowa Snopes, amerykański Newsweek.com. Pojawiły się też publiczne dementi.

Podstawą doniesień: fałszywa strona kasyna i hotelu oraz tekst, który już zniknął z sieci

Hotel z kasynem, który rzekomo miał kupić Zełenski, istnieje. Vuni Palace and Hotel & Casino rzeczywiście leży w mieście Kyrenia w Tureckiej Republice Cypru Północnego (Cypr Północny), kraju uznawanym jedynie przez Turcję.

1 czerwca 2024 roku turecki portal informacyjny OdaTV opublikował tekst pt. "Tak wygląda ukraińska wojna... Zełenski uprawia hazard... Ale naprawdę". Artykuł został już usunięty ze strony OdaTV, obecnie dostępna jest jego archiwalna wersja. Treść pokrywa się z tekstem podanym w omawianym wyżej nagraniu. Według autora artykułu dowodem na zakup kasyna i hotelu przez Zełenskiego miała być informacja na stronie kompleksu: Casinohotelvunipalace.com. W stopce tej strony widnieje, że wszystkie prawa autorskie należą do firmy Film Heritage.

I tu warto zauważyć: tak samo nazywa się firma, której powiązania z Zełenskim wykazało międzynarodowe śledztwo dziennikarskie Pandora Papers z 2021 roku. Dziennikarze opisali, że z Zełenskim i jego bliskimi współpracownikami jest powiązana sieć spółek z rajów podatkowych - Brytyjskich Wysp Dziewiczych, Belize i Cypru - które to spółki służyły do kupna nieruchomości w Londynie. Przed wyborami prezydenckimi w 2019 roku Zełenski miał przekazać udziały w kluczowej spółce swojemu przyjacielowi Serhijowi Szefirowi (po wyborach został pierwszym doradcą prezydenta). Według dziennikarzy rodzina Zełenskiego nadal jednak miała otrzymywać środki pochodzące z działalności spółek. W tamtym śledztwie nie pojawiała się jednak sprawa kupna hotelu i kasyna na Cyprze - ale sam fakt takiego śledztwa posłużył jako uwiarygodnienie do stworzonego fake newsa o kasynie Zełeńskiego.

FAŁSZ
Na fałszywej stronie hotelu i kasyna w Kyrenii sugerowano, że jego właścicielem jest firma powiązana z Wołodymyrem ZełenskimCasinohotelvunipalace.com

Tylko że witryna Casinohotelvunipalace.com była fałszywą stroną tego hotelu i kasyna. Została założona 29 maja 2024 roku, czyli na krótko przed tym, jak informacje o rzekomym zakupie kasyna przez Zełenskiego zaczęły krążyć w sieci.

Prawdziwa strona hotelu i kasyna ma adres Vunipalacehotel.com. Nie ma na niej informacji sugerującej, by jego właścicielem była firma powiązana z prezydentem Ukrainy. W dodatku podczas gdy fałszywa witryna miała tylko jedną wersję językową - angielską - to prawdziwa ma trzy wersje językowe: angielską, turecką i niemiecką (głównym językiem w tym regionie jest turecki).

Ambasada Ukrainy i prezydent Cypru zaprzeczają

4 czerwca 2024 roku ambasada Ukrainy na Cyprze wydała komunikat w sprawie doniesień o rzekomym zakupie kasyna przez prezydenta Ukrainy. "Wspomniana fałszywa informacja jest kolejnym kłamstwem mającym na celu zdyskredytowanie Ukrainy i jej przywódców w oczach światowej społeczności" - napisała. Zwróciła uwagę na to, że brak dowodów potwierdzających to twierdzenie, które jest rozpowszechniane przez rosyjską propagandę. Ukraińska placówka zauważa ponadto, że rozpowszechnianie tej nieprawdziwej historii "ma również na celu stworzenie napięć dyplomatycznych między Ukrainą a Cyprem".

Do sprawy odniósł się także prezydent Cypru Nikos Christodoulides. "Władze Republiki Cypryjskiej zbadały tę sprawę. Powtarzam, jak dotąd nic takiego się nie wydarzyło" - stwierdził (cyt. za portalem In-Cyprus).

Właściciele kasyna: nie sprzedaliśmy

Do internetowych pogłosek o sprzedaży kasyna i hotelu odniósł się też jego prawdziwy właściciel - Grupa Oscar, założona w latach 70. przez cypryjskiego Turka Erdema Oskara. 4 czerwca jej rzecznik prasowy potwierdził portalowi cypryjskiego dziennika "Cyprus Mail", że firma nadal jest właścicielem hotelu i kasyna Vuni Palace, a Zełenski nie jest jej akcjonariuszem.

Nie jest to pierwsza nieprawdziwa historia o kosztownych zagranicznych nieruchomościach, które miała nabyć rodzina prezydenta Zełenskiego podczas wojny. Tego typu przekazy szerzone przez kremlowską propagandę mają zniechęcić do pomocy Ukrainie - w ich podtekście tkwi bowiem teza, jakoby pieniądze przekazywane temu krajowi trafiały na prywatne konta prezydenta.

Tak np. w 2023 roku rozchodził się przekaz, że teściowa Zełenskiego miała kupić willę w Egipcie za prawie 5 milionów dolarów. Źródłem "doniesień" był nieistniejący dziennikarz śledczy, co sprawdziła redakcja The New Arab. Potwierdziła, że cała historia została sfabrykowana. W kwietniu tego roku krążyła historia o tym, że żona Zełenskiego Olena miała kupić rezydencję brytyjskiego króla Karola III. To również okazało się nieprawdą.

CZYTAJ WIĘCEJ W KONKRET24: Zełenski "nabywa byłą rezydencję króla Karola"? Rosyjski schemat dezinformacji

Autorka/Autor:

Źródło: Konkret24

Źródło zdjęcia głównego: Viktor Kovalchuk/PAP

Pozostałe wiadomości

Między prezydentem a rządem trwa spór o odwołanie niektórych ambasadorów i powołanie nowych. Sprawdziliśmy, gdzie te stanowiska pozostają wciąż nieobsadzone. Izrael, Austria, Egipt, Włochy... - jak wynika z danych MSZ, problem dotyczy ponad 20 procent placówek zagranicznych.

Spór o ambasadorów. W ilu krajach wciąż ich nie ma?

Spór o ambasadorów. W ilu krajach wciąż ich nie ma?

Źródło:
Konkret24

Tytuł tekstu jednego z serwisów posłużył politykom opozycji do rozpowszechniania tezy o "rządowym festiwalu podwyżek". Chodzi o większe opłaty za publiczne żłobki. Tylko że ich wysokości nie ustala rząd, a powodem podwyżki jest rozporządzenie premiera... Mateusza Morawieckiego.

Przekaz PiS: rząd podnosi opłaty za żłobki. Nieprawda. Wyjaśniamy

Przekaz PiS: rząd podnosi opłaty za żłobki. Nieprawda. Wyjaśniamy

Źródło:
Konkret24

Po wizycie niemieckiego kanclerza Olafa Scholza w Warszawie wrócił temat reparacji wojennych. Jednak w trwającej debacie publicznej politycy raz mówią o "reparacjach", innym razem o "odszkodowaniach". Oba terminy oznaczają jednak inne pieniądze i dla kogo innego. Wyjaśniamy.

Polska i Niemcy: reparacje vs odszkodowania. Co mylą politycy

Polska i Niemcy: reparacje vs odszkodowania. Co mylą politycy

Źródło:
Konkret24

- W amerykańskiej polityce głośne wydarzenia polityczne interpretuje się w kategoriach zerojedynkowych, a to sprzyja rozpowszechnianiu teorii spiskowych - uważa prof. Małgorzata Zachara-Szymańska z Instytutu Amerykanistyki i Studiów Polonijnych UJ. Według profesor, te zaś powstają zwykle na zamówienie polityczne. Nie inaczej jest po zamachu na Donalda Trumpa w Pensylwanii.

"Ustawka", "rozkazy CIA", "spóźniony snajper". Teorie spiskowe po zamachu na Donalda Trumpa

"Ustawka", "rozkazy CIA", "spóźniony snajper". Teorie spiskowe po zamachu na Donalda Trumpa

Źródło:
Konkret24

Daniel Obajtek przekonuje, że upublicznione nagranie jego rozmowy z dziennikarzem Piotrem Nisztorem nie jest prawdziwe, bo "prokuratura odmówiła wszczęcia postępowania". Według niego to właśnie jest dowód, że "nie ma żadnych nagrań". Były prezes Orlenu manipuluje. Powód decyzji prokuratury był inny. Śledczy w ogóle nie badali prawdziwości nagrań.

Taśmy Obajtka. Prokuratura potwierdziła, że "nie ma żadnych nagrań"? Wcale nie

Taśmy Obajtka. Prokuratura potwierdziła, że "nie ma żadnych nagrań"? Wcale nie 

Źródło:
Konkret24

Pismo wysłane z tarnobrzeskiego Powiatowego Inspektoratu Nadzoru politycy Prawa i Sprawiedliwości publikują jako "dowód", że rząd wydał już "polecenie szukania miejsc na ośrodki dla nielegalnych migrantów". To nieprawda. W dokumencie nie ma słowa o migrantach, a powstał jako efekt przepisów uchwalonych za rządów Zjednoczonej Prawicy. Wyjaśniamy, o co chodzi w tej historii.

PiS: "ekipa Tuska szuka miejsc dla nielegalnych migrantów". Fałszywy przekaz

PiS: "ekipa Tuska szuka miejsc dla nielegalnych migrantów". Fałszywy przekaz

Źródło:
Konkret24

Upublicznione pismo Sztabu Generalnego dotyczące planów budżetowych wywołało dyskusję o rzekomo zakładanych cięciach wydatków na obronność. Szef MON zaprzecza i zapowiada najwyższy budżet od lat. Konkret24 uzyskał potwierdzenie, że takich cięć na razie nie będzie. O co więc chodzi w upublicznionym dokumencie i na jakim etapie tworzenia budżetu MON powstał?

Wydatki na wojsko w dół? MON zaprzecza. Tłumaczymy, jak powstaje ten budżet

Wydatki na wojsko w dół? MON zaprzecza. Tłumaczymy, jak powstaje ten budżet

Źródło:
Konkret24

"Dowód na antypolonizm warszawskich władz", "ocenzurowali portret patrona lotniska", "Polska ich uwiera" - piszą internauci w reakcji na doniesienia, że z hali Okęcia zniknął plakat z hasłem "Jesteśmy dumni z Polski". Ich zdaniem to skutek obecnych rządów. Nieprawda - decyzja zapadła za czasów Zjednoczonej Prawicy.

Hasło "Jesteśmy dumni z Polski" zniknęło z hali Okęcia. "Znak czasów"? Wyjaśniamy

Hasło "Jesteśmy dumni z Polski" zniknęło z hali Okęcia. "Znak czasów"? Wyjaśniamy

Źródło:
Konkret24

Nieopublikowanie przez Orlen wyników finansowych za drugi kwartał wywołało w sieci dyskusję o kondycji spółki. Zbigniew Kuźmiuk z PiS zasugerował, że "wyniki szorują po dnie". Naftowy koncern rzeczywiście poinformował, że nie przedstawi osobnego raportu za drugi kwartał 2024 roku - tylko że nie po raz pierwszy. Za czasów Daniela Obajtka też nie publikował. Wyjaśniamy, dlaczego.

Orlen nie publikuje wyników, bo "jest aż tak źle"? Powód jest inny

Orlen nie publikuje wyników, bo "jest aż tak źle"? Powód jest inny

Źródło:
Konkret24

Wicemarszałek Sejmu Krzysztof Bosak w dyskusji o niemieckich reparacjach dla Polski stwierdził, że już "co dwudziesty obywatel Niemiec jest polskiego pochodzenia". Niemieckie dane tego nie potwierdzają.

Bosak: "co dwudziesty obywatel Niemiec jest polskiego pochodzenia". Jednak nie

Bosak: "co dwudziesty obywatel Niemiec jest polskiego pochodzenia". Jednak nie

Źródło:
Konkret24

Jarosław Kaczyński zarzucił obecnemu rządowi łamanie konstytucji i tłumaczył, że to realizacja "zasady Tuska", która ma brzmieć: "prawo tak jak my je rozumiemy". Tylko że to fraza wyrwana z kontekstu wypowiedzi premiera - a był on wręcz odwrotny do tego, co sugeruje teraz prezes PiS.

"Prawo tak jak my je rozumiemy". Manipulacja Kaczyńskiego o "zasadzie" Tuska

"Prawo tak jak my je rozumiemy". Manipulacja Kaczyńskiego o "zasadzie" Tuska

Źródło:
Konkret24

Według autora popularnego posta przekaz medialny na temat ocieplenia klimatu to zabieg socjotechniczny. Dowodem ma być zestawienie dwóch map pogodowych pokazanych w telewizji - rzekomo z 1998 i 2023 roku - na których widać podobne wysokości temperatur, ale kolorystyka map jest różna. Tylko że takie zestawienie wprowadza w błąd i jest jednym z najczęściej rozpowszechnianych fake newsów dotyczących globalnego ocieplenia.

Temperatury podobne, a kolory inne. Co różni te mapy?

Temperatury podobne, a kolory inne. Co różni te mapy?

Źródło:
Konkret24

Z początkiem 2025 roku rzekomo miałby zacząć obowiązywać unijny podatek od domowych wypieków - taki przekaz krąży w polskiej sieci, a powielają go politycy opozycji. Tyle że Unia Europejska nic takiego nie planuje, a przekaz jest wynikiem niezrozumienia zmian w niemieckim systemie podatkowym.

UE wprowadza podatek od domowych ciast? Skąd ten fake news

UE wprowadza podatek od domowych ciast? Skąd ten fake news

Źródło:
Konkret24

W Polsce lekarzy nie jest "jakoś bardzo za mało", przekonywała w wywiadzie ministra zdrowia Izabela Leszczyna. Według niej źle nie jest, bo na jednego mieszkańca przypada więcej lekarzy niż w Belgii, Francji czy Luksemburgu. Skąd więc kolejki do poradni i braki na oddziałach szpitalnych? Oto czego nie pokazują dane przywołane przez ministrę.

Leszczyna: "nie mamy bardzo za mało" lekarzy. Czego dane nie pokazują?

Leszczyna: "nie mamy bardzo za mało" lekarzy. Czego dane nie pokazują?

Źródło:
Konkret24

Na wiecu przez Sejmem Jarosław Kaczyński opowiadał, jak to - jego zdaniem - obecny rząd "na głowie staje", by przestępców "z rąk wymiaru sprawiedliwości wyciągnąć". A jako przykład podał sprawę Włodzimierza Karpińskiego. Tyle że powiedział nieprawdę.

Prezes PiS opowiada o "wyciąganiu Karpińskiego z więzienia". Mija się z prawdą

Prezes PiS opowiada o "wyciąganiu Karpińskiego z więzienia". Mija się z prawdą

Źródło:
Konkret24

Michał Woś opublikował nagranie z fragmentem wypowiedzi Adama Bodnara, w którym - przekonuje Woś - minister sprawiedliwości przyznał, że zarzuty w sprawie Funduszu Sprawiedliwości mają "charakter polityczny". Tylko że wideo pokazane przez polityka Suwerennej Polski tak, jak to zrobił, jest manipulacją.

Woś o Bodnarze: minister przyznał, że "zarzuty mają charakter polityczny". Nieprawda, cytat ucięto

Woś o Bodnarze: minister przyznał, że "zarzuty mają charakter polityczny". Nieprawda, cytat ucięto

Źródło:
Konkret24

Zdjęcie ogrodzenia Urzędu Miasta Warszawy z tablicą "Strefa wolna od chrześcijan" jest rozpowszechniane w internecie, wzniecając po raz kolejny spór wokół zakazu symboli religijnych w stołecznym ratuszu. Tyle że tablica nie pojawiła się z inicjatywy urzędu, a krzyże w ratuszu pozostają na swoich miejscach. Wyjaśniamy, skąd ta kontrowersyjna plansza.

Tablica "strefa wolna od chrześcijan" na bramie warszawskiego ratusza? To polityczny happening

Tablica "strefa wolna od chrześcijan" na bramie warszawskiego ratusza? To polityczny happening

Źródło:
Konkret24

Politycy Prawa i Sprawiedliwości krytykują wszelkie działania prokuratury i organów państwa związane z wyjaśnianiem nieprawidłowości za poprzednich rządów. A poseł Piotr Gliński twierdzi stanowczo, że w czasach Zjednoczonej Prawicy "prawo nie było łamane". Przypominamy więc 10 najgłośniejszych przykładów naruszania prawa za poprzednich rządów.

Gliński: za rządów PiS "prawo nie było łamane". Było. Przypominamy

Gliński: za rządów PiS "prawo nie było łamane". Było. Przypominamy

Źródło:
Konkret24

Przekaz o tym, jakoby w Czechach, chcąc podjąć gotówkę w banku, trzeba zadeklarować, na co się ją przeznaczy, krąży w od kilku tygodni w polskich mediach społecznościowych. To jednak manipulacja - tego typu deklaracje dotyczą wyłącznie określonych sytuacji.

Czeskie banki pytają, "na co chcesz wydać gotówkę"? Wyjaśniamy

Czeskie banki pytają, "na co chcesz wydać gotówkę"? Wyjaśniamy

Źródło:
Konkret24

W mediach społecznościowych znowu masowo rozpowszechniany jest fałszywy cytat przypisywany Robertowi Makłowiczowi. To przykład trollingu internetowego.

Antypolska "wypowiedź" Makłowicza. Drugie życie fake newsa

Antypolska "wypowiedź" Makłowicza. Drugie życie fake newsa

Źródło:
Konkret24