Czym planowana danina od reklam różni się od rozwiązań w innych państwach

Danina od reklam: w których państwach istnieje i czym różni się od podatku cyfrowegoShutterstock

Austria, Francja, Grecja, Węgry – na te państwa powołuje się polski rząd, uzasadniając wprowadzenie "składki od reklamy" w tradycyjnych mediach i internecie. "To jest taka opłata solidarnościowa, która obowiązuje w wielu krajach Unii Europejskiej" - przekonuje rzecznik rządu. Tak jednak nie jest. Skonstruowana w ten sposób opłata od reklam nie obowiązuje w żadnym kraju.

Pokazujemy, co jest prawdą, a co fałszem
Weryfikujemy fake newsy, sprawdzamy dane, analizujemy informacje z sieci

Kilkadziesiąt polskich firm medialnych wystosowało 9 lutego "List otwarty do rządu i liderów ugrupowań politycznych" w sprawie zapowiadanej daniny od reklam - a w środę 10 lutego media przeprowadziły wspólny protest pod hasłem "Media bez wyboru". Był sprzeciwem wobec obarczenia ich dodatkową opłatą. Kilkadziesiąt kanałów telewizyjnych wstrzymało na cały dzień emisję programów - widzowie zobaczyli czarne ekrany telewizorów. Część rozgłośni zamiast programów nadawała tylko komunikat o proteście, na stronach serwisów informacyjnych internautów witały czarne plansze, wiele serwisów nie działało. W ciągu dnia liczba sygnatariuszy listu do rządu wzrosła z 47 do blisko 60.

W reakcji na tę solidarnościową akcję przedstawiciele rządu i politycy PiS tłumaczyli, że podobne rozwiązania istnieją w wielu państwach. "To jest taka opłata solidarnościowa, która obowiązuje w wielu krajach Unii Europejskiej" - twierdził rzecznik rządu Piotr Müller w państwowej telewizji. Europosłanka PiS Beata Kempa mówiła w TVP Info, że "z opracowań, do których docieraliśmy, wynika, że to są przede wszystkim Niemcy, wprowadzili też te podatki Węgrzy". Wypowiedzi te powielały tezę, jaką forsuje premier Mateusz Morawiecki.

Media bez wyboru
Media bez wyboruFakty TVN

Jednak twierdzenie, że taka opłata obowiązuje w wielu państwach, nie jest prawdziwe. Podobnie jak nie jest prawdą, że danina od reklam jest tym samym co podatek cyfrowy. Wyjaśniamy, na czym polega wprowadzanie w błąd obywateli przez rząd w związku z planową opłatą oraz w których krajach jakie rzeczywiście podatki od reklam istnieją.

"To jest coś, co nazywane było podatkiem cyfrowym". "Rząd wprowadza opinię publiczną w błąd"

Austria, Francja, Grecja, Węgry – na te państwa powołuje się polski rząd, uzasadniając wprowadzenie opłaty od reklam w tradycyjnych mediach i internecie. Zawarto ją w projekcie ustawy o dodatkowych przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzeniu Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów. 2 lutego informację o projekcie "składki od reklamy internetowej i konwencjonalnej" opublikował na swoich stronach resort finansów.

"To jest coś, co nazywane było podatkiem cyfrowym dla części internetu, który dzisiaj zresztą zachowuje się, przynajmniej niektóre wielkie media społecznościowe, troszeczkę jak cenzura w czasach PRL-u" – mówił premier Morawiecki w wywiadzie dla telewizji wPolsce.pl 3 lutego, uzasadniając "składkę od reklamy". Podkreślał, że "to jest sprawa, na którą w Unii Europejskiej umówiliśmy się już jakiś czas temu".

Ponadto potrzebę uchwalenia takiej ustawy rząd tłumaczy koniecznością zasilenia budżetu Narodowego Funduszu Zdrowia dodatkowymi wpływami z powodu kosztów, jakich wymaga walka z pandemią COVID-19. Źródłem tych wpływów mają być właśnie "składki z tytułu reklamy internetowej i konwencjonalnej".

Na konferencji prasowej 9 lutego premier, prezentując projekt nowych podatków, podkreślał, że mają "wyrównać szanse firm krajowych w porównaniu do globalnych korporacji" takich jak Google, Amazon, Facebook, Apple. Problem w tym, że w projekcie ustawy nie wymieniono nazw żadnych firm, które mają być objęte nową daniną.

Premier Mateusz Morawiecki o podatku cyfrowym - wypowiedź z 9.02.2021
Premier Mateusz Morawiecki o podatku cyfrowym - wypowiedź z 9.02.2021tvn24

"Rząd wprowadza opinię publiczną w błąd, mówiąc, że jest to podatek dla gigantów cyfrowych, bo to jest podatek, który dotknie wszystkie media, a media lokalne i tradycyjne będą de facto wyżej opodatkowane niż wspomniane międzynarodowe koncerny. Takiej sytuacji nie ma nigdzie w Europie" - ripostował w "Gazecie Wyborczej" Jacek Olechowski, prezes IAA Polska Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy. Natomiast dr Joanna Uchańska z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy podkreślała: "Ustawodawca w uzasadnieniu powołuje się na rozwiązania prawne z różnych krajów, ale musimy sobie zdać sprawę, że zasadniczo w żadnym z nich, oprócz jednego, nie wprowadzono tak szerokiego uregulowania i tak uciążliwego oskładkowania".

Chodzi o Węgry - ale i w tym wypadku sprawa nie jest jednoznaczna, o czym piszemy dalej. Co do Niemiec - nie ma racji Beata Kempa, bo tam ani podatku od reklam w mediach, ani podatku cyfrowego nie ma.

Ponadto, jak zauważają eksperci podatkowi cytowani w "Rzeczpospolitej", polskie firmy medialne płacą już podatek reklamowy - czyli CIT od dochodu. Także sygnatariusze listu do rządu przypominają, że media co roku płacą do budżetu państwa "rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.)".

Czym planowana danina od reklam różni się od rozwiązań w innych państwach
Czym planowana danina od reklam różni się od rozwiązań w innych państwachtvn24

Rząd tłumaczy się planami UE, a one dotyczą tylko podatku cyfrowego

Wprowadzenie daniny od reklam w mediach - tradycyjnych i internetowych - i łączenie jej z podatkiem cyfrowym jest także wprowadzaniem w błąd opinii publicznej. Podatek cyfrowy, czyli od reklamy internetowej oraz działalności cyfrowej (Digital Service Tax, DST) jest od lat dyskutowany w państwach Unii Europejskiej. Rozmowy trwają od co najmniej 2017 roku - nie tylko w UE, ale także na forum Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) - i dotyczą opodatkowania wyłącznie usług cyfrowych, a nie reklamy konwencjonalnej.

Tymczasem polski rząd chce połączyć oba rodzaje opłat w jednej ustawie.

Ponieważ w UE i OECD nie osiągnięto globalnego porozumienia co do Digital Service Tax, skłoniło to niektóre państwa do wprowadzenia DST na własną rękę. W 2019 roku Mateusz Morawiecki mówił, że jeśli chodzi o wprowadzenie podatku cyfrowego, to: "chcemy to zrobić razem z wszystkimi państwami Unii Europejskiej, ale jeżeli nie będzie konsensusu, to państwa członkowskie będą musiały podejmować te decyzje samodzielnie". Ale nasz rząd odstąpił w 2019 roku od podatku cyfrowego po naciskach ze strony USA.

Premier Mateusz Morawiecki o podatku cyfrowym - wypowiedź z 2018 roku
Premier Mateusz Morawiecki o podatku cyfrowym - wypowiedź z 2018 rokutvn24

Regulacje podatkowe w ponad 20 krajach - głównie dla gigantów cyfrowych

Z opublikowanego 3 lutego 2021 roku opracowania światowej firmy doradczej KPMG wynika, że na 49 analizowanych państw rozwiązania podatkowe – podatek od reklam w mediach tradycyjnych lub podatek od reklam internetowych albo podatek od działalności platform cyfrowych typu Amazon, Apple, Google, Facebook – w różnych formach wprowadziło 26 krajów.

Podatek od platform cyfrowych wprowadziły: Austria, Francja, Hiszpania, Turcja, Wielka Brytania i Włochy.

W pozostałych 20 krajach obowiązują różne formy opodatkowania działalności internetu, mediów czy reklam: w Argentynie np. progresywnym podatkiem są obłożone dochody z internetowych zakładów bukmacherskich; w Kenii 1,5-proc. podatek jest nakładany na przychody m.in. serwisów internetowych sprzedających aplikacje, książki a także płatnych serwisów streamingowych; w Pakistanie 5-proc. podatkiem, zbliżonym do polskiego CIT, są opodatkowane reklamy internetowe; 15-proc. podatek od reklam internetowych obowiązuje także w Tunezji.

Cztery państwa mają już gotowe projekty aktów prawnych wprowadzających podatek od platform cyfrowych: Brazylia, Czechy, Słowacja i Tajlandia. Ale ich parlamenty nie uchwaliły jeszcze stosownych ustaw. Dziewięć państw rozważa wprowadzenie podatku od platform cyfrowych: Chiny, Dania, Egipt, Kanada, Izrael, Łotwa, Nowa Zelandia, Rumunia, Rosja. Dwa osobne podatki - od przychodów z reklam w tradycyjnych mediach (prasie, radiu i telewizji) i od przychodów z działalności platform cyfrowych takich jak Facebook czy Amazon - obowiązują w Austrii.

Wyraźnie zatem widać, że rozwiązania forsowanego przez polski rząd - daniny od reklam zamieszczonych w mediach tradycyjnych i internetowych - nie ma nigdzie indziej.

Opodatkowanie gospodarki cyfrowej w świecie
Opodatkowanie gospodarki cyfrowej w świecie Opodatkowanie gospodarki cyfrowej w świecie kpmg.com

W raporcie KPMG Polska jest wymieniana - ale jako kraj, który od lipca 2020 roku wprowadził podatek audiowizualny 1,5 proc. od przychodu uzyskiwanego z usług wideo na żądanie. Wpływy z tego podatku zasilają Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Poniżej prezentujemy zestawienie, w których krajach istnieje bądź jeszcze niedawno istniał podatek od reklam w mediach tradycyjnych, a w których jest tylko podatek cyfrowy.

Podatek reklamowy

Austria

W Austrii podatek reklamowy istnieje od 20 lat. Objęte są nim reklamy w telewizji, radiu, prasie drukowanej, na nośnikach reklamy zewnętrznej. Wynosi 5 proc.

Zobowiązanie podatkowe jest obliczane jako część zobowiązania z tytułu podatku od wartości dodanej (VAT) od sprzedaży reklam. Jeśli firma sprzedaje reklamę za 100 euro i płaci 20 proc. podatku VAT od niej (20 euro), to podatek od reklamy wyniesie dodatkowe 1 euro (czyli 5 proc. z 20 euro).

Francja

Od 1982 do 2020 roku we Francji istniał podatek audiowizualny wyliczany według skali kosztów emisji reklamy. Liczono go według następujących stawek: 3,8 euro za reklamę, której koszt mieści się w granicach 500-1520 euro; 20,6 euro za reklamę, której koszt mieści się w granicach 1520-9150 euro; 34,30 euro za reklamę, której koszt przekracza 9150 euro.

Francuskie stacje telewizyjne i radiowe doprowadziły do likwidacji tego podatku, argumentując, że stają się one mniej konkurencyjne wobec platform cyfrowych, np. Netfliksa.

Telewizje i radia prywatne cały czas płacą podatek od osób prawnych oraz podatek od usług telewizyjnych, który wnosi do budżetu około 290 mln euro rocznie i jest przeznaczony na finansowanie francuskiej kinematografii.

Grecja

Od 1989 roku do połowy lat 20. tego wieku obowiązywał w Grecji specjalny 30-procentowy podatek od reklam telewizyjnych. W 2015 roku, w latach greckiego kryzysu finansowego, wynosił on 20 proc, ale w 2018 roku został zmniejszony do 5 proc. Jest naliczany od 80 proc. wartości każdej faktury, po odliczeniu wszelkich przyznanych ulg.

Obecnie w greckim parlamencie jest dyskutowana ustawa medialną, która praktycznie znosi ten podatek dla regionalnych stacji telewizyjnych do końca 2022 roku – celem ustawy jest wsparcie tych firm z powodu utraty przez nich dochodów podczas pandemii.

Ponadto w Grecji od 2017 roku reklamodawcy mają obowiązek uiszczenia 2 proc. specjalnej składki na fundusz zdrowotny i emerytalny greckich dziennikarzy. Składka, która obowiązuje od 16 listopada 2017 roku, jest nakładana na usługi reklamowe i promocyjne świadczone przez reklamodawców wyłącznie lub głównie za pośrednictwem internetu.

Węgry

W 2014 roku Węgry przyjęły ustawę w sprawie podatku od reklam, według której gazety, media audiowizualne, podmioty zajmujące się rozlepianiem reklam na nośnikach zewnętrznych musiały uiszczać podatek od obrotu netto uzyskanego w danym roku w tym kraju z tytułu publikacji reklam. Był to podatek progresywny uzależniony od wielkości ich przychodów z reklam, ale z płacenia podatku zwolniono spółki, których przychód był niższy od 500 mln forintów rocznie. Właściciele mediów mający przychody do 5 mld forintów miały płacić co najmniej 1 proc. podatku, powyżej tej kwoty były kolejne progi, aż do 50 proc. przychodów.

Przeciwko temu podatkowi zaprotestowała największa wówczas na Węgrzech prywatna telewizja RTL Klub należąca do niemieckiego Bertelsmanna, bo jej zdaniem faworyzował węgierskie media. RTL miał płacić najwyższy próg przewidziany ustawą.

Węgierska ekspert Agnes Urban o podatku reklamowym na Węgrzech
Węgierska ekspert Agnes Urban o podatku reklamowym na Węgrzechtvn24

Fakt, że podatek od reklam faworyzował węgierskie media, potwierdziła Komisja Europejska w swoim wniosku do Trybunału Sprawiedliwości z listopada 2016 roku: "spółki o niskich wpływach z reklam były zobowiązane do zapłaty znacznie niższego podatku, nawet w stosunku do ich wpływów reklamowych, niż przedsiębiorstwa z wyższymi dochodami z reklam. To dało firmom z niższymi wpływami z reklam przewagę ekonomiczną nad konkurentami". Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z 27 czerwca 2019 roku odrzucił jednak skargę komisji. Ta odwołała się, ale TSUE tego odwołania jeszcze nie rozpatrzył.

Lecz w międzyczasie, w maju 2015 roku, prawdopodobnie pod naciskiem Niemiec, węgierski parlament uchwalił ustawę o nowym podatku – ale liniowym, z dwoma stawkami: 0 proc. dla mediów z przychodami poniżej 100 mln forintów (około 312 tys. euro) i 5,3 proc. dla mediów z przychodami powyżej tej kwoty. Ale od lipca 2017 roku podniesiono tę drugą stawkę z 5,3 na 7,5 proc.

Tymczasowo – od 1 lipca 2019 roku do 31 grudnia 2022 roku - stawka podatkowa wynosi 0 proc.

Podatek cyfrowy, czyli Digital Service Tax

Większość państw europejskich, które wprowadziły podatek cyfrowy, opiera się na formule zaproponowanej przez Komisję Europejską w 2017 roku. Taki podatek miałaby płacić firma, której łączna kwota przychodów w skali światowej w danym roku podatkowym przekracza 750 mln euro, a łączna kwota przychodów uzyskanych w Unii w ciągu danego roku podatkowego przekracza 50 mln euro.

Stawka wynosiłaby 3 proc., a opodatkowane miałyby być przychody z umieszczania na interfejsie (stronie internetowej) cyfrowym reklamy skierowanej do użytkowników tego interfejsu, udostępniania użytkownikom wielostronnego interfejsu cyfrowego, który pozwala im na wyszukiwanie innych użytkowników i wchodzenie z nimi w interakcje, i który może także ułatwiać dokonywanie leżących u źródła dostaw towarów lub świadczenia usług bezpośrednio między użytkownikami, przekazywania zgromadzonych danych o użytkownikach, wygenerowanych w wyniku aktywności użytkowników na interfejsach cyfrowych.

Austria

Podatek cyfrowy w wysokości 5 proc. obowiązuje w Austrii od 1 stycznia 2020 roku. Mają go płacić firmy, które mają ponad 750 mln euro rocznych globalnych przychodów i ponad 25 mln euro rocznych przychodów od cyfrowych reklam w Austrii. Jak stanowi austriackie prawo, usługa reklamy cyfrowej jest uznawana za świadczoną w Austrii, jeżeli reklama cyfrowa jest odbierana na urządzeniu z austriackim adresem IP i jeżeli reklama (również) skierowana jest do użytkowników austriackich.

15 mln euro pochodzących z podatku od usług cyfrowych jest przeznaczane na wsparcie transformacji cyfrowej austriackich firm medialnych. Austria szacuje, że w 2021 roku wpływy z tego podatku osiągną 28 mln euro.

Ustawa o podatku DST nie określa narodowości firm, które są zobowiązane płacić podatek cyfrowy, zawiera jednak odniesienia do ustaw dotyczących innych opłat - na tej podstawie raport amerykańskiego Urzędu Przedstawiciela Handlowego USA (USTR) zinterpretował, że jeden z przepisów pozwoli nie płacić DST państwowej telewizji ORF.

Francja

Tu podatek cyfrowy znany jest pod nazwą GAFA – od pierwszych liter internetowych gigantów; Google, Amazon, Facebook, Apple. Został przyjęty przez francuski parlament 11 lipca 2019 roku.

3 proc. podatku nakładane jest na internetowych gigantów: Google, Facebook, Apple czy Amazon oraz firmy, które osiągają ponad 750 mln euro obrotu na całym świecie (z czego 25 mln euro we Francji) dzięki: reklamie internetowej, sprzedaży danych osobowych i prowizji otrzymywanej za sprzedaż na ich stronie internetowej.

Podatek płaci ok. 20 firm, do skarbu państwa ma wpłynąć dzięki temu 400 mln euro rocznie (w 2019 roku było to 350 mln). Tylko sam Amazon ma zapłacić kilkadziesiąt milionów euro.

Prezydent Francji o podatku cyfrowym - wypowiedź z 2019 roku
Prezydent Francji o podatku cyfrowym - wypowiedź z 2019 roku tvn24

Wprowadzenie GAFA tax doprowadziło do napięć handlowych między Francją a USA. Oba kraje zgodziły się spróbować znaleźć międzynarodowe porozumienie w tej sprawie (w ramach OECD). Paryż w 2020 roku zawiesił pobór tego podatku, ale rozmowy nie przyniosły żadnych rezultatów - więc Francja od nowego roku podatek reaktywowała i pobiera teraz należne za rok 2020 kwoty.

Hiszpania

W tym roku wszedł w życie podatek cyfrowy w Hiszpanii. Stawką 3 proc. są opodatkowane przychody z reklamy online, usług pośrednictwa online oraz sprzedaży danych użytkownika. Opodatkowaniu podlegają firmy o światowych przychodach w wysokości co najmniej 750 mln euro rocznie, których łączna kwota podlegających opodatkowaniu przychodów uzyskanych w Hiszpanii przekracza 3 mln euro rocznie.

Z opodatkowania tego wyłączona jest np. sprzedaż za pośrednictwem strony internetowej samego producenta. Hiszpański rząd szacuje wpływy z tego podatku na ok 1 mld euro rocznie.

Indie

Od czerwca 2016 roku Indie wprowadziły tzw. podatek wyrównawczy - 6 proc. podatku od przychodów brutto z usług reklamowych online świadczonych przez firmy niebędące rezydentami (nie jest to forma podatku określana jako DST).

Od kwietnia 2020 roku wprowadzono z kolei 2 proc. podatku od przychodów firm zajmujących się handlem w internecie. Płacą go przedsiębiorstwa niebędące rezydentami podatkowymi w Indiach mające dochody powyżej 290 tys. dolarów. Podatek ten w znacznym stopniu faworyzuje firmy krajowe, bo w praktyce obejmuje cały handel internetowy w Indiach, który prowadzą zagraniczne firmy.

Malezja

126 mln dolarów zyskał budżet Malezji na wprowadzonym od 1 stycznia 2020 roku podatku od usług cyfrowych płaconych przez zagranicznych dostawców usług internetowych. Podatek wynosi 6 proc. od wartości rocznej sprzedaży powyżej 120 tys. dolarów.

Jak tłumaczyły malezyjskie władze, głównym celem wprowadzenia tego podatku jest wyrównanie szans lokalnych usługodawców w dziedzinie technologii cyfrowych, aby mogli oni uczciwie konkurować z firmami zagranicznymi.

Turcja

W Turcji podatek cyfrowy wprowadzono od marca 2020 roku. Stawka podatku wynosi 7,5 proc. i odnosi się do przychodów pochodzących ze świadczenia niektórych usług cyfrowych konsumentom zlokalizowanym na terenie Turcji. Ma zastosowanie do przedsiębiorstw o globalnych przychodach na poziomie co najmniej 750 mln euro i lokalnych przychodach w wysokości minimum 20 mln lir tureckich (ok. 2,5 mln euro) pochodzących z usług podlegających opodatkowaniu.

Za usługi cyfrowe turecka administracja skarbowa uznaje wszelkiego typu usługi reklamowe oferowane w cyfrowym środowisku. Turecki podatek od usług cyfrowych ma dotyczyć w praktyce m.in. przychodów z różnych platform cyfrowych, za pomocą których użytkownicy mogą wchodzić ze sobą w interakcje. Opodatkowanie obejmuje również usługi odnoszące się do zawartości dźwiękowej, wizualnej i cyfrowej (np. programy komputerowe, gry, aplikacje, itp.).

Wielka Brytania

2 proc. podatku od dochodów mediów społecznościowych, wyszukiwarek internetowych, portali zajmujących się e-handlem obowiązuje w Wielkiej Brytanii od przychodów osiągniętych po 1 kwietnia 2020 roku. Z opodatkowania zwolnionych jest pierwsze 25 mln funtów podlegających opodatkowaniu. Celem tej regulacji jest pewnego rodzaju zabezpieczenie przedsiębiorstw na wypadek, gdy z działalności w Wielkiej Brytanii mają niskie zyski. Jest też możliwość całkowitego zwolnienia z podatku w sytuacji, gdy przedsiębiorstwo wykazuje straty. Tym podatkiem nie są objęte firmy świadczące w internecie usługi finansowe.

Progi przychodów zostały ustalone na poziomie 500 mln funtów w skali globalnej i 25 mln funtów w skali krajowej.

Projektodawcy szacują, że w pierwszym roku obowiązywania danina przyniesie 275 mln funtów wpływów do budżetu, a w szczytowym okresie - od 2023 do 2024 roku - ma to być 440 mln funtów.

Włochy

Podatek cyfrowy Włochy wprowadziły w 2019 roku. Stawką 3 proc. są opodatkowane przychody uzyskane z internetowych reklam, działalności mediów społecznościowych, cyfrowych platform handlowych, opodatkowane są także usługi gromadzenia i przekazywania danych o użytkownikach internetu.

Opodatkowane są firmy, które osiągają globalny przychód ponad 750 mln euro w roku podatkowym i mają ponad 5,5 mln euro rocznego dochodu uzyskiwanego z działalności na terenie Włoch.

Sekcja 301

Przeciwko opodatkowaniu amerykańskich gigantów cyfrowych protestowały Stany Zjednoczone. W czerwcu 2020 roku na polecenie prezydenta Donalda Trumpa Urząd Przedstawiciela Handlowego USA (United States Trade Representative, USTR) wszczął postępowanie przeciwko dziewięciu państwom i UE. Wykorzystano do tego sekcję 301 ustawy o handlu z 1974 roku. Przepisy tej sekcji pozwalają prezydentowi na podejmowanie środków odwetowych – nakładanie opłat, ceł, ograniczeń przywozowych, gdy prowadzone wcześniej postępowanie potwierdzi stosowanie nieuczciwych praktyk wobec amerykańskich firm.

W sekcji 301 zapisano, że dochodzenie może być prowadzone w przypadku naruszenia praw USA wynikających z umów handlowych oraz nieuzasadnionych, nieracjonalnych dyskryminujących działań, ograniczających prawa handlowe USA.

I tak np. USTR 13 stycznia 2021 roku (tydzień przed zaprzysiężeniem Joe Bidena na prezydenta USA) w raporcie z postępowania wobec Austrii stwierdził, że austriacki podatek cyfrowy (DST) jest dyskryminujący. "Podstawowym mechanizmem tej dyskryminacji są progi przychodów DST, które chronią mniejsze firmy przed opodatkowaniem (w tym wiele firm austriackich), a jednocześnie powodują powstanie obowiązku podatkowego dla nadmiernej liczby dużych firm z siedzibą w USA".

USTR zauważa, że "DST opodatkowuje przychody przedsiębiorstw, a nie ich dochody. Jest to niespójne z międzynarodową zasadą podatkową, zgodnie z którą dochód, a nie przychód, jest właściwą podstawą opodatkowania przedsiębiorstw".

Polska "składka reklamowa" - nie tylko na NFZ

Jak pisaliśmy, polską propozycję dodatkowej opłaty od reklam zawarto w projekcie ustawy o dodatkowych przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzeniu Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów. Wpływy ze "składki z tytułu reklamy internetowej i konwencjonalnej" zasilą:

Narodowy Fundusz Zdrowia (50 proc.)

Narodowy Fundusz Ochrony Zabytków (15 proc.)

Fundusz Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów (35 proc.).

Ten ostatni ma dopiero powstać - i budzi właśnie obawy właścicieli mediów, że z ich pieniędzy rząd będzie dofinansowywał wyłącznie media sprzyjające PiS. Nowa danina dotyczyłaby nadawców telewizyjnych, radiowych, wydawców prasowych, kin, firm reklamy zewnętrznej i firm internetowych.

Podatek od reklamy internetowej ma wynieść 5 proc. Ma dotyczyć firm internetowych, których globalne przychody przekraczają równowartość 750 mln euro i jednocześnie z tytułu reklamy internetowej w Polsce ich roczne przychody przekraczają równowartość 5 mln euro.

Składka z tytułu reklamy konwencjonalnej ma dotyczyć nadawców telewizyjnych, radiowych, operatorów kin i nośników reklamy zewnętrznej, których wpływy reklamowe w roku kalendarzowym przekroczą 1 mln zł. Dla wydawców prasowych ten próg wyniesie 15 mln zł (co może nie dotyczyć tytułów prawicowych, sprzyjających rządowi, ponieważ takich wpływów raczej nie osiągają).

Od wpływów z reklam w telewizji, radiu, kinach i nośnikach reklamy zewnętrznej powyżej 1 mln zł mają obowiązywać stawki: 7,5 proc. od przychodów do 50 mln zł (po przekroczeniu progu wynoszącego 1 mln zł), 10 proc. od przychodów powyżej 50 mln zł.

Od wpływów z reklam w prasie planowane są stawki: w przypadku zwykłych reklam - 2 proc. od przychodów do 30 mln zł, 6 proc. od przychodów wyższych niż 30 mln. W przypadku reklam towarów kwalifikowanych - 4 proc. od przychodów do 30 mln zł, a 12 proc. od przychodów powyżej 30 mln zł.

Według autorów projektu danina ma w 2022 roku przynieść ok. 800 mln zł rocznie. Przedstawiciele mediów szacują, że będzie to ok. 800 mln zł od aktywnych lokalnie mediów oraz 50-100 mln od globalnych cyfrowych gigantów. Podkreślają, że rząd chce żyjącym z reklam nadawcom rocznie zabierać ok. 1 mld zł, podczas gdy w 2020 roku na media publiczne przekazał 1,95 mld zł.

Sprzeciw wielu branż. "5 proc. podatku dla formatów internetowych wobec 15 proc. dla reklamy prasowej"

Propozycje nowej daniny od reklam w Polsce - choć nie nowe, bo o podatku cyfrowym mówiło się wcześniej – skrytykowało wiele organizacji branżowych, m.in. Związek Pracodawców Prywatnych Mediów i Konfederacja Lewiatan. "Kolejny podatek uderzy w najważniejsze źródło przychodu prywatnych mediów - reklamę. Biorąc pod uwagę strukturę przychodów mediów publicznych, nie mamy wątpliwości, że ta regulacja wpłynie negatywnie właśnie na rynek mediów prywatnych w Polsce, zwiększając niepewność inwestycyjną i ograniczając jej rozwój" – mówił w portalu Money.pl Krzysztof Kajda, radca prawny, zastępca dyrektora generalnego Konfederacji Lewiatan.

"Nowy podatek sprawi, że aby ratować płynność finansową, media podniosą ceny reklamodawcom, co spowoduje podniesienie cen klientom. Finalnie zapłaci za to każda rodzina w Polsce, co w kontekście spowolnienia gospodarczego i obaw o miejsca pracy, jest kolejnym finansowym obciążeniem dla każdego z nas" – ostrzega z kolei Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB.

Jak zauważ IAB, "ta dodatkowa danina wynosząca w prasie nawet 12 proc. (art. 11 ust. 2 pkt 2) wraz z już obowiązującym podatkiem VAT wynoszącym 23 proc., oznacza drastyczny spadek przychodów reklamowych całej branży prasowej. Beneficjentami tego rozwiązania będą niewątpliwie wspomniane mega-platformy, które nie płacą w Polsce podatków, a których – zgodnie z projektem (art. 20) – objąć ma składka wynosząca 5 proc.".

Jerzy Minorczyk z Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy o podatku od mediów
Jerzy Minorczyk z Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy o podatku od mediów tvn24

"Natomiast zarząd Izby Wydawców Prasy w swoim oświadczeniu w związku z projektem ustawy o składce z tytułu reklamy zauważa: "Jeszcze kilka lat temu zapowiadano wprowadzenie podatku cyfrowego od mega-platform, które osiągają ogromne przychody z działalności reklamowej. Tymczasem projekt nowego podatku obejmuje wszystkich dostawców usług medialnych, nadawców, podmioty prowadzące kino, podmioty umieszczające reklamę na nośniku zewnętrznym reklamy oraz wydawców (art. 4 projektu)".

Również Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR oraz IAA Polska Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy uzasadniają, że nowy podatek faworyzuje internetowych gigantów. "Wprowadza 5 proc. stawki podatku dla formatów internetowych, wobec od 7,5 proc. do nawet 15 proc. dla reklamy prasowej, radiowej i telewizyjnej. Jest to w oczywisty sposób krzywdzące, dyskryminujące oraz niezgodne z zasadami równości prowadzenia działalności gospodarczej" - czytamy w oświadczeniu SAR i IAA Polska.

Autor: Piotr Jaźwiński, RG / Źródło: Konkret24; zdjęcie: Shutterstock

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock

Pozostałe wiadomości

Nie wszystko, co mówili kandydaci podczas kończącej się kampanii przed pierwszą turą wyborów, było zgodne z prawdą. I nie tylko o pomyłki tu chodzi, lecz o całe narracje zbudowane na błędnych tezach. 

10 tematów kampanii opartych na fałszu. Warto wiedzieć

10 tematów kampanii opartych na fałszu. Warto wiedzieć

Źródło:
Konkret24

Komentarze w sieci wywołuje informacja, jakoby we Włoszech miały zostać zakazane małżeństwa osób tej samej płci. Trudno jednak zakazać czegoś, co i tak nie jest dozwolone. Wyjaśniamy, na co pozwala włoskie prawo.

Włochy "zakazały małżeństw homoseksualnych"? Duża nieścisłość

Włochy "zakazały małżeństw homoseksualnych"? Duża nieścisłość

Źródło:
Konkret24

Węgierskie wojsko przemieszcza się w stronę granicy z Ukrainą - informują internauci, a jako "dowód" publikują nagranie kolumny ciężkiego sprzętu wojskowego jadącej przez jakieś miasto. To klasyczna rosyjska dezinformacja, której celem jest potęgowanie napięć między Węgrami a Ukrainą, ale także wzbudzanie niepokoju obywateli innych państw.

"Węgierskie czołgi przy granicy z Ukrainą"? Co pokazuje mapa

"Węgierskie czołgi przy granicy z Ukrainą"? Co pokazuje mapa

Źródło:
Konkret24

Startujący w wyborach prezydenckich Marek Jakubiak liczy na duże poparcie wśród Polonii, zwłaszcza amerykańskiej. Przekonuje, że w 2023 roku "chyba największe z prawicy dostał poparcie" w wyborach do Sejmu w Stanach Zjednoczonych. Tyle że to nieprawda.

Jakubiak chwali się wsparciem Polonii w USA, ale nie ma racji

Jakubiak chwali się wsparciem Polonii w USA, ale nie ma racji

Źródło:
Konkret24

Po jednej z ostatnich blokad trasy S8 w Warszawie organizowanych przez aktywistów Ostatniego Pokolenia w sieci zaczęło krążyć zdjęcie mężczyzny, który rzekomo uczestniczył w proteście. Internauci twierdzili, że to Wojtek - jeden z aktywistów klimatycznych, którzy przykleili się do asfaltu. Mylili się.

Wojtek z Ostatniego Pokolenia? Inny znany aktywista

Wojtek z Ostatniego Pokolenia? Inny znany aktywista

Źródło:
Konkret24

Wybory już za trzy dni, więc zwolennicy poszczególnych kandydatów nasilają w mediach społecznościowych swoje wsparcie dla nich - niejednokrotnie publikując fake newsy. Tak właśnie jest z plakatem zachęcającym do głosowania na Karola Nawrockiego.

"Patrioci za Nawrockim". A kto jest na zdjęciu?

"Patrioci za Nawrockim". A kto jest na zdjęciu?

Źródło:
Konkret24

Na trzy dni przed wyborami prezydenckimi internauci pokazują w mediach społecznościowych otrzymywane SMS-y mające zachęcać do głosowania na Rafała Trzaskowskiego. Sztab kandydata zaprzecza i nazywa to "masową akcją dezinformacji wyborczej". Ostrzegamy przed oszustami.

"Agitacja wyborcza PO"? Nie, uwaga na oszustów

"Agitacja wyborcza PO"? Nie, uwaga na oszustów

Źródło:
Konkret24

Administracja Trumpa nie wprowadzi jednak ograniczeń eksportu chipów stosowanych w systemach sztucznej inteligencji. Miały dotyczyć sporej grupy krajów, w tym Polski. Politycy PiS twierdzą, że to "sukces" niedawnej wizyty Karola Nawrockiego w USA. Fakty, które przeanalizowaliśmy, nie potwierdzają tej tezy.

USA znoszą restrykcje na chipy AI, PiS ogłasza "sukces Nawrockiego". Jak było naprawdę?

USA znoszą restrykcje na chipy AI, PiS ogłasza "sukces Nawrockiego". Jak było naprawdę?

Źródło:
Konkret24

Rozsyłając nagranie, na którym kongresmen prezentuje wejście do tajemniczego tunelu pod amerykańskim Kapitolem, internauci twierdzą, że był on wykorzystywany przez siatkę pedofili. Oto jak poglądowy filmik połączono ze znaną teorią spiskową.

Siatka pedofili i tunel pod Kapitolem? Co pokazuje kongresmen

Siatka pedofili i tunel pod Kapitolem? Co pokazuje kongresmen

Źródło:
Konkret24

W polskiej sieci krąży nagranie z przekazem, jakoby władze Holandii zniosły pomoc socjalną dla Ukraińców. To miało wywołać protesty ukraińskich uchodźców na holenderskich ulicach. Ten przekaz jednak niewiele ma to wspólnego z prawdą.

Ukraińcy protestują "po odcięciu socjalu"? Co to za marsz

Ukraińcy protestują "po odcięciu socjalu"? Co to za marsz

Źródło:
Konkret24

Miliony wyświetleń generuje nagranie, które jakoby pokazuje, jak papież Leon XIV "sprytnie uniknął" flagi społeczności LGBT+, którą powiewał jeden z wiernych. Tyle że to wcale nie była "flaga dumy".

Papież "odwraca się" od flagi LGBT? To inna flaga

Papież "odwraca się" od flagi LGBT? To inna flaga

Źródło:
Konkret24

Były pytania o mieszkania - te budowane i te przejmowane. Było o Zielonym Ładzie, migrantach czy stosunku do Ukrainy. Ostatnia przed pierwszą turą wyborów debata prezydencka pokazała, że wciąż warto sprawdzać, co mówią wyborcom kandydaci. I tym razem padały - jak to określił jeden z uczestników - "fake newsy, półprawdy, a często ordynarne kłamstwa".

Ostatnia debata prezydencka. "Fake newsy, półprawdy, kłamstwa"

Ostatnia debata prezydencka. "Fake newsy, półprawdy, kłamstwa"

Źródło:
Konkret24

Wrócił, czy nie wrócił? Spór o losy znaku Polski Walczącej, który niegdyś wysiał w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, na moment rozgrzał ostatnią prezydencką debatę. Kandydaci Marek Jakubiak i Szymon Hołownia przedstawiali odmienne wersje wydarzeń. Więc sprawdziliśmy.

Usunięty znak Polski Walczącej. Kto ma rację: Jakubiak czy Hołownia?

Usunięty znak Polski Walczącej. Kto ma rację: Jakubiak czy Hołownia?

Źródło:
Konkret24

Tusz z długopisów w lokalach wyborczych można usunąć za pomocą zapalniczki - sugerują internauci, pokazując jako "dowód" pewne nagranie. Zalecają, by na wybory zabrać własny długopis. Uwaga: to jedna z odsłon dezinformacji o planowanym fałszerstwie wyborczym. Wyjaśniamy.

"Weź długopis na wybory"? Uwaga: dezinformacja

"Weź długopis na wybory"? Uwaga: dezinformacja

Źródło:
Konkret24

Ostatnia debata prezydencka przed wyborami, która odbędzie się 12 maja, wywołuje dodatkowe emocje z powodu przekazu polityków PiS. W mediach społecznościowych sugerują, jakoby losowanie kolejności wypowiedzi zostało ustawione na korzyść kandydata KO Rafała Trzaskowskiego. Podobnie mówili na porannej konferencji prasowej. To nieprawda.

PiS o "skandalicznym losowaniu" kolejności w debacie. Bezpodstawny zarzut

PiS o "skandalicznym losowaniu" kolejności w debacie. Bezpodstawny zarzut

Źródło:
Konkret24

Paczuszka z białym narkotykiem i łyżeczka do jego zażywania - to według internautów miało leżeć na stole, przy którym w pociągu do Kijowa spotkali się Emmanuel Macron, Friedrich Merz i Keir Starmer. Przestrzegamy, to prorosyjska dezinformacja.

Macron, Merz, Starmer w pociągu. Co ukryto przed kamerami?

Macron, Merz, Starmer w pociągu. Co ukryto przed kamerami?

Źródło:
Konkret24

Internauci z oburzeniem komentują rzekomy nowy zakup Wołodymyra Zełenskiego - ma to być willa na Florydzie warta 20 milionów dolarów. Twierdzą, że zapłacono za nią środkami przekazanymi Ukrainie na walkę z Rosją. To nieprawda, kolejny fake news prorosyjskiej propagandy.

Willa Zełenskiego na Florydzie? To nie jego

Willa Zełenskiego na Florydzie? To nie jego

Źródło:
Konkret24

Podczas ostatniej telewizyjnej debaty prezydenckiej marszałek Sejmu Szymon Hołownia oznajmił, że w Sejmie nie ma projektu ustawy o asystencji osobistej. W sieci oburzyli się politycy PiS, twierdząc, że projekt jest już od dawna, tylko został zamrożony. Wyjaśniamy, o co chodzi.

Hołownia asystencji osób z niepełnosprawnościami: projektu nie mamy w Sejmie. Opozycja: jest. Tłumaczymy

Hołownia asystencji osób z niepełnosprawnościami: projektu nie mamy w Sejmie. Opozycja: jest. Tłumaczymy

Źródło:
Konkret24

Masz swoje hipotezy, dobierasz do nich pasujące ci zdarzenia, podkręcasz emocje - i teoria gotowa. To nic, że nieprawdziwa, byle znalazła zwolenników. Tak się właśnie stało z blackoutem w Hiszpanii i Portugalii. Przeciwnicy zielonej energii obarczyli winą Europejski Zielony Ład, a politycy stali się pasem transmisyjnym tej nowej teorii spiskowej. Zadział efekt potwierdzenia.

Blackout w Hiszpanii a Zielony Ład. Jak działa "efekt potwierdzenia"

Blackout w Hiszpanii a Zielony Ład. Jak działa "efekt potwierdzenia"

Źródło:
Konkret24

Rafał Trzaskowski w kampanii prezydenckiej wielokrotnie odwoływał się do swoich doświadczeń i sukcesów jako prezydenta Warszawy. Chwalił się 14 tysiącami mieszkań - raz były "wybudowane", raz "oddane", a innym razem "nowe". Kandydat ze swoich wypowiedzi tłumaczy się brakiem precyzji. Wyjaśniamy, ile mieszkań komunalnych powstało w Warszawie za kadencji polityka KO.

Trzaskowski i 14 tysięcy mieszkań w Warszawie. O jakie lokale chodzi

Trzaskowski i 14 tysięcy mieszkań w Warszawie. O jakie lokale chodzi

Źródło:
Konkret24

Do tegorocznej parady w Dzień Zwycięstwa w Moskwie rosyjskie wojsko miało się przygotowywać, ćwicząc na czołgach "wypożyczonych w Kazachstanie" - twierdzą internauci, pokazując jako "dowód" pewnie nagranie. To, co na nim widać, przeczy jednak ich tezie.

Czołgi "wypożyczone z Kazachstanu" na paradzie w Moskwie?

Czołgi "wypożyczone z Kazachstanu" na paradzie w Moskwie?

Źródło:
Konkret24

Karol Nawrocki "zachęcił wszystkich kontrkandydatów" w wyborach prezydenckich do opublikowania oświadczeń majątkowych. Tylko że większość z nich to zrobiła, są publicznie dostępne. Jeden z kandydatów nie deklaruje własności żadnego mieszkania czy domu, inni mają po kilka mieszkań. Co jeszcze wiemy?

Po kilka mieszkań, działki, akcje, obrazy. Oświadczenia majątkowe kandydatów na prezydenta

Po kilka mieszkań, działki, akcje, obrazy. Oświadczenia majątkowe kandydatów na prezydenta

Źródło:
Konkret24

Szefowa kancelarii prezydenta Małgorzata Paprocka broni Andrzeja Dudy jako strażnika konstytucji. Według niej "nie było żadnego wyborów sędziów dublerów". Przypominamy więc, jak w 2015 roku wybrano sędziów do Trybunału Konstytucyjnego.

Nieprawda minister Paprockiej. Dotyczy sędziów dublerów

Nieprawda minister Paprockiej. Dotyczy sędziów dublerów

Źródło:
Konkret24

Kilka godzin po tragedii na Uniwersytecie Warszawskim w mediach społecznościowych zaczęła krążyć informacja, jakoby sprawcą ataku był Ukrainiec. Przestrzegamy przed rozpowszechnianiem takich pogłosek, nie są prawdziwe.

Tragedia na uniwersytecie. Dezinformacja o sprawcy

Tragedia na uniwersytecie. Dezinformacja o sprawcy

Źródło:
Konkret24

Niedługo po ataku Indii na Pakistan zaczęto rozpowszechniać w sieci nagrania mające przedstawiać moment ataku. Jak często bywa w przypadku konfliktów zbrojnych, nie wszystkie publikowane teraz nagrania są aktualne. Przestrzegamy.

Indie bombardują Pakistan? To inne zdarzenie

Indie bombardują Pakistan? To inne zdarzenie

Źródło:
Konkret24

Jedni straszą hordami migrantów; drudzy twierdzą, że Polska jest wyłączona z lokowania migrantów. Jedni alarmują, że pakt migracyjny już działa; drudzy uspokajają, że nie wejdzie w życie. Wyborca może odnieść wrażenie, że Unia Europejska właśnie decyduje w sprawie paktu migracyjnego - nic bardziej mylnego. To kampanijna gra. Ekspert tłumaczy, dlaczego się opłaca.

Pakt migracyjny w ogniu kampanii. Faulują obie strony

Pakt migracyjny w ogniu kampanii. Faulują obie strony

Źródło:
TVN24+

Spór o referendum w sprawie prawa aborcyjnego był jednym z gorętszych momentów debaty Szymona Hołowni i Magdaleny Biejat. Marszałek Sejmu przekonywał, że w obecnej sytuacji "optymalne będzie referendum". Wyjaśniamy, dlaczego samo referendum nie przesądzi o zmianie prawa. 

Hołownia o prawie do aborcji: niech "naród zdecyduje". To tak nie działa

Hołownia o prawie do aborcji: niech "naród zdecyduje". To tak nie działa

Źródło:
Konkret24

Setki tysięcy wyświetleń w sieci generuje nagranie z fragmentem przemówienia Donalda Tuska w Holandii. Na jego podstawie internauci twierdzą, że polski premier o wybuch drugiej wojny światowej obwinił... Polskę. Lecz Tusk powiedział coś innego.

Tusk o "polskim ataku na Westerplatte"? Skąd taka wersja

Tusk o "polskim ataku na Westerplatte"? Skąd taka wersja

Źródło:
Konkret24

"Ukraińcy masowo ruszyli po polskie obywatelstwo" - ogłosił na nagraniu europoseł Konfederacji Marcin Sypniewski. Według niego w 2024 roku 40 tysięcy z nich dostało polski paszport. Nieprawda, o wiele mniej.

40 tysięcy Ukraińców z polskim paszportem w ciągu roku? Polityk Konfederacji zmyśla

40 tysięcy Ukraińców z polskim paszportem w ciągu roku? Polityk Konfederacji zmyśla

Źródło:
Konkret24

Karol Nawrocki, odpowiadając na pytania dotyczące swoich mieszkań, zapewnił, że "nie ma nic do ukrycia". Mówił, że opublikuje swoje oświadczenie majątkowe, jeśli tylko będzie taka możliwość prawna. Tylko że zdaniem ekspertów już może to zrobić. Oto dlaczego zależy to od samego prezesa IPN.

Nawrocki o ujawnieniu oświadczenia majątkowego: "jeśli będzie możliwość prawna". Przecież jest

Nawrocki o ujawnieniu oświadczenia majątkowego: "jeśli będzie możliwość prawna". Przecież jest

Źródło:
Konkret24

Czy premier kiedykolwiek zapowiadał, że będzie obchodził polskie prawo? Tak w kontekście dyskusji o przestrzeganiu konstytucji twierdzą posłowie PiS Zbigniew Bogucki i Michał Wójcik. Tylko że manipulują głośną już wypowiedzią Donalda Tuska.

Politycy PiS: Tusk zapowiadał "łamanie prawa". Manipulują cytatem

Politycy PiS: Tusk zapowiadał "łamanie prawa". Manipulują cytatem

Źródło:
Konkret24

Pożar kościoła, do którego doszło w Walii, wywołał kolejną falę antyimigranckich komentarzy - także w polskiej sieci. Powodem jest stworzony na bazie tego wydarzenia fake news, jakoby ogień podłożyło dwoje Pakistańczyków. Policja jednak zaprzecza.

Pożar kościoła w Walii. Internauci winią migrantów, policja dementuje 

Pożar kościoła w Walii. Internauci winią migrantów, policja dementuje 

Źródło:
Konkret24

W sieci krążą dwa niemal identyczne zdjęcia z uroczystości w ogrodzie Białego Domu. Na jednym z nich wśród gości widać Karola Nawrockiego, na drugim - w tym samym miejscu stoi zupełnie inny, nieznany mężczyzna. Sprawdziliśmy, które z tych zdjęć jest autentyczne, a które jest przeróbką.

Nawrocki w Białym Domu. "Które zdjęcie jest prawdziwe"?

Nawrocki w Białym Domu. "Które zdjęcie jest prawdziwe"?

Źródło:
Konkret24

Pismo jednego z polskich dowódców wojskowych ma być dowodem, że Polska wyśle "korpus interwencyjny" na Ukrainę - tak twierdzą posłowie Roman Fritz i Konrad Berkowicz. Dowództwo operacyjne zaprzecza tym informacjom i pisze o "pożywce dla rosyjskich ośrodków propagandowych".

Posłowie dezinformują o polskich żołnierzach na Ukrainie. Wyjaśniamy

Posłowie dezinformują o polskich żołnierzach na Ukrainie. Wyjaśniamy

Źródło:
Konkret24

Temat bykowego, czyli podatku dla osób bezdzietnych, wrócił w publicznej debacie za sprawą petycji, która trafiła do Sejmu. Ten pomysł forsuje również kandydujący na prezydenta Marek Jakubiak. Jako wzór wskazuje Niemcy. Porównanie jest niewłaściwe, a ekspert tłumaczy, dlaczego bykowe kłóci się z konstytucją.

Bykowe: Jakubiak nawołuje, petycja w Sejmie. Czy to w ogóle możliwe?

Bykowe: Jakubiak nawołuje, petycja w Sejmie. Czy to w ogóle możliwe?

Źródło:
TVN24+