W mediach społecznościowych rozpowszechniane jest zdjęcie Arnolda Schwarzeneggera śpiącego na ulicy. Absurdu przedstawionej sytuacji dodaje fakt, że aktor znajduje się przed własnym pomnikiem. Fotografię uzupełnia, mająca wywołać silne emocje, zmyślona historia o nieudostępnieniu gwiazdorowi obiecanego wcześniej pokoju w hotelu.

Na Facebooku krąży zdjęcie przedstawiające śpiącego na ulicy Arnolda Schwarzeneggera. Aktor leży w śpiworze przed pomnikiem z napisem "Arnold". Fotografię udostępnioną 10 maja na rosyjskojęzycznym profilu udostępniło już ponad 10 tys. osób, także w Polsce.

Niecodziennej sytuacji towarzyszy zaskakujący opis. Aktor rzekomo ma znajdować się przed budynkiem hotelu, który otwierał, gdy był jeszcze gubernatorem Kalifornii. Pracownicy hotelu mieli zapewniać go, że zawsze będzie tu mile widzianym gościem i w każdej chwili będzie czekał na niego gotowy do zamieszkania pokój. Ale sytuacja - jak wynika z opisu - zmieniła się.

Ckliwy terminator?

W dalszej części historii można przeczytać, że Schwarzenegger udał się do hotelu już po tym, jak przestał być gubernatorem.

Wbrew wcześniejszym obietnicom, zażądano od niego zapłaty, tłumacząc się przepełnieniem hotelu. Aktor miał wówczas przyjść przed budynek ze śpiworem, by w ten sposób przekazać swój manifest o konieczności nieprzywiązywania wagi do dóbr materialnych.

"Kiedy zajmowałem ważną pozycję, zawsze mnie zachwalali. Kiedy straciłem tę pozycję, zapomnieli o mnie i nie wywiązali się z obietnic. Nie wierzcie w swoje pozycje, w swoje pieniądze, w swoją moc i inteligencję. Nic nie trwa wiecznie", miał rzekomo stwierdzić gwiazdor i były polityk.

Jego przesłanie miało zawierać wezwanie do poświęcania czasu bliskim i koncentrowaniu się na ich potrzebach. Arnold miał mówić, jak nieistotne są troski o pozycję zawodową czy o pieniądze, i jak przesłaniają one rzeczy ważne.

Historia z morałem

To nie pierwszy raz, gdy chwytająca za serce historia o Arnoldzie Schwarzeneggerze rzekomo śpiącym przed hotelem i swoim pomnikiem bije rekordy popularności w mediach społecznościowych. Jednym z najczęściej udostępnianych podobnych wpisów jest napisany po angielsku post ze stycznia 2018 r.

Tylko w tej wersji historię o moraliście Arnoldzie Schwarzeneggerze udostępniono już blisko 850 tys. razy, także w Polsce. Wśród najpopularniejszych komentarzy dominują pochwały dla autorki wpisu i jego bohatera. Nie ma głosów kwestionujących prawdziwość opisywanej historii.

Żart Arnolda

Po wpisywaniu w wyszukiwarkę internetową haseł "Arnold"i "hotel" można natrafić na wiele artykułów opisujących intrygujące zdjęcie, i zaprzeczających prawdziwości opisanej przy tej okazji historii.

Wyniki wyszukiwania wskazują, że zmyślona historia była rozpowszechniana w różnych rejonach świata. W kwietniu 2018 opisał ją amerykański serwis fact-checkingowy Snopes. Artykuł odsyła do konta Arnolda Schwarzeneggera na Instagramie.

Zdjęcie zostało zamieszczone na profilu aktora w styczniu 2016 r. z opisem "How times have changed"(Jak zmieniły się czasy – red.). Wszystko jednak wskazuje, że nie mamy do czynienia z prawdziwymi utyskiwaniami, a z… żartem.

To nie hotel

Zdjęcie powstało w czasie, gdy Arnold Schwarzenegger pracował nad filmem w Columbus, w stanie Ohio, w Stanach Zjednoczonych. Wszystko wskazuje, że zdjęcie zamieścił na Instagramie dla zabawy.

Fotografię wykonano przed Greater Columbus Convention Center, miejscu organizacji targów i konferencji, w którym nie są prowadzone usługi hotelarskie.

Jak informuje portal Snopes, Arnold Schwarzenegger uczestniczył w odsłonięciu pomnika w 2012 r. Znajdował się on wówczas w pobliżu miejsca pamięci weteranów, również w Columbus. W 2014 r. pomnik został przeniesiony w miejsce, przed którym zostało zrobione słynne zdjęcie. Schwarzenegger również uczestniczył w re-inauguracji pomnika.

Autor:  Krzysztof Jabłonowski
Źródło:  Konkret24, Snopes

Pozostałe

"Coś nie tak z jej nogami", czyli kolejna internetowa iluzja optyczna

Internauci masowo udostępniają zdjęcie dziewczynki stojącej na parkingu. Wielu z nich uznało fotografię za "dziwną" ze względu na nogi dziecka, które wydają się nienaturalnie szczupłe. Po bliższym przyjrzeniu się fotografii można zauważyć, że mamy do czynienia z iluzją optyczną.

Nie, Simpsonowie nie przewidzieli spotkania Grety Thunberg i Donalda Trumpa

Greta Thunberg wbrew żartom internautów nie odbyła podróży w czasie, a twórcy serialu "Simpsonowie" nie przewidzieli spotkania szwedzkiej aktywistki klimatycznej i prezydenta Donalda Trumpa w siedzibie ONZ we wrześniu tego roku. Fotografia sprzed ponad 120 lat, na której widać sobowtóra Grety jest prawdziwa, ale popularny w internecie kadr z animowanej serii jest przeróbką.

Końskie zady, amerykańskie tory i rakiety NASA. Stara internetowa teoria powróciła

Czy koński zad wpłynął na szerokość torów w Stanach Zjednoczonych, a tym samym na to, jak NASA konstruuje rakiety kosmiczne? Tak wynika z popularnej internetowej teorii. Jest ona jednak tylko w małej części prawdziwa. Jednak to na pewno nie koński zad miał decydujący wpływ na to, jaki rozstaw torów w XIX wieku wybrali Amerykanie.

"Kwiat Mahameru kwitnie raz na 400 lat"? Nie, w ogóle nie istnieje

Internetowy łańcuszek o niezwykle rzadko kwitnącym "kwiecie Mahameru" rozprzestrzenił się w wielu krajach i językach. Dotarł między innymi do europosłanki PiS Beaty Mazurek, której wpis o tym, że "nasze pokolenie ma to szczęście go zobaczyć" zyskał ogromną popularność. Przedstawiona na zdjęciu roślina rzeczywiście istnieje, w przeciwieństwie jednak do "kwiatu Mahameru", jak i samego Mahameru.

Nie, Saudyjczyk nie kupił synom przez pomyłkę dwóch Airbusów

Jeden z polskich portali podał, że mieszkający w Arabii Saudyjskiej mężczyzna chcąc kupić na urodziny swoim synom dwa modele samolotów, stał się przypadkowo właścicielem dwóch pasażerskich Airbusów. Źródłem tych doniesień jest jednak zagraniczna satyryczna strona internetowa. Dzięki mediom społecznościowym żart mógł dotrzeć nawet do niemal 17 milionów użytkowników na całym świecie.

Nie, amerykańska telewizja nie nawiązała do słów Marka Suskiego o Czarnobylu

Na Twitterze pojawił się fałszywy kadr programu telewizji Fox News, z którego miało wynikać, że prezydent Donald Trump odwołał wizytę w Polsce z powodu wycieku ścieków do Wisły i porównań tego zdarzenia do katastrofy w Czarnobylu. Niektórzy internauci uwierzyli jednak, że to prawdziwa informacja.