Jacek Sasin mówi, że stołeczny Ratusz przez 12 lat w ogóle nie występował o rządowe pieniądze. Warszawscy urzędnicy mówią o inwestycjach za kilkaset milionów. Sprawdzamy słowa posła Prawa i Sprawiedliwości.
W samorządowej kampanii i tzw. prekampanii w Warszawie nie brakowało oskarżeń o szantażowanie wyborców. Sztab Rafała Trzaskowskiego krytykował w ostrych słowach Piotra Guziała, typowanego na wiceprezydenta Warszawy w przypadku wygranej Patryka Jakiego, który napisał na Twitterze, że "Gdy wygra Rafał Trzaskowski, Warszawa na lata będzie odcięta od funduszy z budżetu państwa na budowę metra, mostów i obwodnicy, bo rząd PiS nie zaufa Platformie po aferze reprywatyzacyjnej. Dlatego każdy pragmatyczny mieszkaniec, chcąc rozwoju Warszawy wybierze Patryka Jakiego."
Wcześniej, w trakcie tzw. prekampanii, Rafała Trzaskowskiego o szantaż oskarżał z kolei sztab Patryka Jakiego. Chodziło o czerwcową wypowiedź posła PO, który stwierdził, że: "Dzięki naszym staraniom pieniądze [unijne - red.] nie przepadają, tylko będą mrożone. Jak wygramy kolejne wybory, to będą odmrożone i Warszawa skorzysta z olbrzymich pieniędzy na inwestycje".
"Samorząd warszawski nie chce pieniędzy"
Do dyskusji o pieniądzach budżetowych dla Warszawy włączył się w końcówce kampanii poseł PiS Jacek Sasin, który 11 października na antenie Polsat News stwierdził, że Hanna Gronkiewicz-Waltz przez 12 lat po takie środki nie występowała. "Samorząd Warszawski nie chce sięgać po pieniądze. Nie chce tych pieniędzy" - mówił.
Proszę sobie wyobrazić, że Hanna Gronkiewicz-Waltz przez 12 lat nie sięgała w ogóle do pieniędzy budżetowych. W ogóle nie aplikowała o pieniądze budżetowe na warszawskie inwestycje. Jacek Sasin
Poseł PiS dodawał, że wiele samorządów korzysta z rezerw celowych na inwestycje. - Powstają z tego chociażby obiekty sportowe - mówił.
Słowa Jacka Sasina oburzyły prezydent Warszawy Hannę Gronkiewicz-Waltz. „Pan Sasin kłamie. Zwracaliśmy się wielokrotnie” - napisała na Twitterze i przypomniała sprawę zadaszenia warszawskiego toru Stegny, na modernizację którego rządy Prawa i Sprawiedliwości nie przeznaczyły żadnych środków, choć dofinansowanie obiecywał wcześniej rząd PO.
Rządowe pieniądze na drogi, POLIN i most łazienkowski
Zadaszenie toru Stegny nie było jedyną inwestycją, o dofinansowanie której występował stołeczny ratusz. Z danych przekazanych nam przez Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych wynika, że od 2009 roku magistrat występował do rządu o dofinansowanie z rezerwy subwencji ogólnej na wiele inwestycji drogowych, i je otrzymywał.
- Przebudowa Modlińskiej, estakad Trasy Łazienkowskiej, Francuskiej, Paryskiej, budowa Nowolazurowej, Trasy Świętokrzyskiej i Czerniakowskiej-bis - takie najważniejsze inwestycje wymienia Małgorzata Gajewska, rzeczniczka prasowa ZMID i informuje, że na te wszystkie przedsięwzięcia ZMID z centralnego budżetu dostał w latach 2009-2018 łącznie 213 mln zł.
Rzeczniczka stołecznego ratusza Agnieszka Kłąb z kolei przypomina, że rząd współfinansował także odbudowę Mostu Łazienkowskiego (55 mln zł), budowę Muzeum POLIN (88 mln zł) czy program "Maluch". Potwierdza także słowa prezydent Warszawy, że od lat urzędnicy miejscy występowali o dofinansowanie modernizacji łyżwiarskiego toru Stegny. - Wnioski w tej sprawie składaliśmy co roku. W 2015 roku, do planu wieloletniego ministerstwa, a w 2016, 2017 i 2018 roku do wpisania do planu rocznego - dodaje Kłąb.
„Najlepsza arena lodowa w tej części Europy”
W Warszawie dyskusja o konieczności wybudowania zadaszonego toru łyżwiarskiego trwa od lat, ale ponownie wzmogła się w 2014 roku, gdy polscy panczeniści przywieźli z zimowych igrzysk w Soczi drużynowe srebro i brąz, a indywidualne złoto zdobył Zbigniew Bródka w biegu na 1500 m.
- Łyżwiarze poskarżyli się wtedy, że nie mają gdzie trenować, że żaden tor nie jest w Polsce przykryty – wspomina Jarosław Jóźwiak, ówczesny wiceprezydent Warszawy, który prowadził rozmowy z resortem w tej sprawie. – Zwróciliśmy się do ministerstwa [sportu - przyp. red.] o dofinansowanie. To miała być najlepsza, wielofunkcyjna arena lodowa w tej części Europy – dodaje.
Jeszcze w czasie rządów PO-PSL, dwa miesiące przed wyborami parlamentarnymi w 2015 roku, na wspólnej konferencji prasowej ówczesny minister sportu Adam Korol i prezydent Warszawy ogłosili plan modernizacji toru łyżwiarskiego Stegny. Przygotowany projekt zakładał wyburzenie istniejącego budynku i zbudowanie nowego, wielofunkcyjnego, połączonego z zadaszeniem. Miał tam powstać pierwszy w Polsce kryty tor łyżwiarski. Obiekt miał umożliwiać organizację zawodów o randze międzynarodowej. Całoroczny obiekt miał zapewnić odpowiednie warunki szkolenia i treningu sportowców oraz przygotowanie kadry narodowej. W planach była budowa widowni na ponad sześć tysięcy miejsc.
- Ten tor jest dla polskiego łyżwiarstwa szybkiego inwestycją strategiczną. Bardzo zależy nam, aby powstał tam ośrodek przygotowań olimpijskich - podkreślał wówczas Adam Korol.
- To bardzo potrzebna inwestycja. Najważniejsze, że modernizacja pozwoli na całoroczne wykorzystanie toru zarówno przez warszawskie dzieci i młodzież, jak i dorosłych uprawiających sport rekreacyjnie - dodawała Hanna Gronkiewicz-Waltz. Informowała również, że ministerstwo sportu dołoży do inwestycji 60 mln zł. Warszawa miała przeznaczyć na ten cel ze swojego budżetu 100 mln zł.
Zmiana rządu, zmiana zdania
- Po wyborach w 2015 roku roku usłyszałem, że ministerstwo jednak nie jest zainteresowane inwestycją i że Warszawa jest bogata – mówi Jarosław Jóźwiak.
Rzeczywiście, po wygranych przez PiS wyborach parlamentarnych w 2015 roku zapadła decyzja, że pierwszy w Polsce kryty tor łyżwiarski powstanie, ale w oddalonym od Warszawy o półtorej godziny Tomaszowie Mazowieckim, gdzie prezydenckie wybory samorządowe wygrał rok wcześniej startujący z listy PiS Marcin Witko.
Ówczesny radny PiS i szef Centralnego Ośrodka Sportu, Cezary Jurkiewicz tłumaczył, że taka decyzja to "kwestia zrównoważonego rozwoju kraju, nie wszystkie inwestycje muszą powstawać w Warszawie", a minister sportu Witold Bańka podkreślał, że inwestycja w Warszawie nie jest definitywnie wykluczona. - Ale priorytetowo traktujemy teraz Tomaszów Mazowiecki – mówił wtedy PAP Witold Bańka.
– To (była - red.) mało racjonalna decyzja resortu - ocenia Jóźwiak. - Z puntu widzenia komunikacji Warszawa była najlepsza. Tu zawsze jest najłatwiej dojechać. Stegny miały mieć świetne zaplecze – dodaje.
Otwarcie z prezydentem RP
"Decyzja rządu Beaty Szydło o dofinansowaniu budowy toru łyżwiarskiego w Tomaszowie Mazowieckim była słuszna. My nie gadamy, my działamy" - napisał na Twitterze w marcu 2017 roku prezydent Witko.
Dziewięć miesięcy później tor został otwarty. W uroczystości wzięli udział prezydent RP Andrzej Duda, minister sportu Witold Bańka oraz złoty medalista olimpijski Zbigniew Bródka.
- Tomaszów Mazowiecki dał radę. To był naprawdę wielki wyczyn, by zbudować go (tor - red.) w ciągu 14 miesięcy - mówił podczas otwarcia prezydent Marcin Witko.
Koszt budowy Areny Lodowej w Tomaszowie Mazowieckim wyniósł 47,5 miliona złotych. Ministerstwo Sportu przekazało ponad 19 mln zł. Roczne utrzymanie obiektu szacuje się na 2,5 miliona złotych.
- Resort mógł dać 60 mln zł na obiekt, który by utrzymywało miasto. Wolał wybrać Tomaszów, gdzie musi cały czas ten obiekt utrzymywać. Nie mam wątpliwości, że to decyzja polityczna – ocenia Jóźwiak.
Kolejny wniosek
Przedstawiciele stołecznego ratusza nie złożyli jednak broni i w marcu 2018 roku miasto ponownie wystąpiło o dofinansowanie dla Stegien. „Ostatnie podejście do modernizacji toru łyżwiarskiego Stegny. Wszystko w rękach Ministra Sportu” – skomentowała na Twitterze Renata Kaznowska, wiceprezydent miasta odpowiedzialna za inwestycje.
Po kilku godzinach odpisał jej, także na Twitterze, minister sportu. „Pani Prezydent mnie przecenia. Ok. 3 mld 139 mln to budżet Warszawy na inwestycje, 6 razy więcej niż budżet MSiT (Ministerstwo Sportu i Turystyki - red.) na dofinansowanie inwestycji sportowych w całej Polsce. Arena Lodowa w Tomaszowie Mazowieckim - 50 mln, wybudowana w 14 miesięcy. Dacie sobie radę sami” – napisał minister Bańka.
„Miał być nowy rozdział, są horrendalne stawki na wynajem”
Już rok po otwarciu toru w Tomaszowie powstał spór związku łyżwiarzy z władzami obiektu. Jak informował na początku października „Przegląd Sportowy” chodzi o, zdaniem związkowców, „horrendalne” ceny wynajmu dla trenujących kadrowiczów.
– Tylko za lipiec i sierpień musieliśmy zapłacić 150 tys. złotych. Nie stać nas na ten tor. Do tej pory jeździliśmy po obiektach zagranicznych i tam, śmiem twierdzić, ceny są nawet o połowę niższe. W Berlinie wpłaca się za jeden trening 20 euro i można siedzieć w środku od rana do nocy, korzystając z lodu, sal treningowych, siłowni itd. U nas wejście na lód za 90 minut kosztuje 39 złotych – wyliczał w tym miesiącu naposiedzeniu sejmowej komisji sportu prezes Polskiego Związku Łyżwiarzy Szybkich Rafał Tataruch.
Poskarżył się, że chociaż dzięki obiektowi w Tomaszowie w kraju miał dla łyżwiarzy otworzyć się nowy rozdział historii, to przez stawki jego wynajmu szkolenie Biało-Czerwonych wciąż jest utrudnione.
– Skoro prezes Tataruch wygłasza takie sądy o Tomaszowie, to oznacza, że nie zna się na realiach łyżwiarstwa światowego. Przyjechało do nas właśnie dziewięć międzynarodowych ekip i nikt wśród nich tak nie uważa – odpierały w „Przeglądzie Sportowym” zarzuty władze obiektu. Ministerstwo sportu w połowie października zwróciło się o wyjaśnienia w tej sprawie.
Autor: Jan Kunert / Źródło: Konkret 24; tvnwarszawa.pl, Przegląd Sportowy, Gazeta Stołeczna