Niby lokalne "expressy" informacyjne, a tak naprawdę siatka promująca prorosyjski portal

Źródło:
Konkret24
Akcja przeciwko siatce rosyjskich szpiegów. "To jest kilka spraw, które łączą się w jedną całość"
Akcja przeciwko siatce rosyjskich szpiegów. "To jest kilka spraw, które łączą się w jedną całość"TVN24
wideo 2/6
Akcja przeciwko siatce rosyjskich szpiegów. "To jest kilka spraw, które łączą się w jedną całość"TVN24

Kiedyś była to facebookowa strona lokalnego serwisu z Lublina - dziś związana jest z portalem, który publikuje teksty zgodne z prokremlowską narracją. Zaś wokół tej strony wyrosła siatka innych facebookowych kont promujących treści tego samego portalu. - Schemat działania jest bardzo charakterystyczny dla sieci dezinformacyjnych - przestrzega ekspert.

Bloger Adam Sokołowski, współautor Podcastu Dezinformacyjnego, prowadzący stronę Doniesienia z putinowskiej Polski na Facebooku i konto o tej nazwie na platformie X, opublikował 8 marca na obu profilach obszerny post na temat portalu Polityka Realna i jego aktywności na Facebooku. Opisał, że facebookowa strona Polityki Realnej kiedyś należała do lokalnego serwisu informacyjnego o nazwie Express Lubelski. Tłumaczył: "To 2137 przykład, jak podstępnie podchodzi pod nas rosyjska propaganda. Mamy lokalny portal newsowy o ograniczonych zasięgach, który pewnego dnia cudownie zmienia się w skarpetosceptyczną publicystykę. Ktoś, kto polajkował Express Lubelski w 2020 roku, by wygrać karnet na siłownię, nagle ma na wallu 'analizę', z której niezmiennie wynika, że w Rosji jest super, a tak naprawdę zagrażają nam Amerykanie. Użytkownik nie na to się pisał, ale skoro już jest na wallu, to może przeczyta".

Autor bloga Doniesienia z putinowskiej Polski opublikował 8 marca 2024 roku swoje ustalenia o przemianie strony Polityka Realna x.com

Uwagę blogera zwróciła nie tylko zmiana nazwy facebookowej strony. "Patrzę na nowe posty Polityki Realnej. Polubione przez kolejne trzy 'Expressy'. Każdy utworzony w kwietniu 2020 roku, te same logotypy (inne regiony tylko), wszystkie trzy od kwietnia 2020 nie robiły prawie nic. Potem wszystkie wykazały aktywność niemal tego samego dnia w sierpniu 2022. Po czym zaczęły podawać dalej artykuły Polityki Realnej. Wszystkie trzy, jak na zawołanie, dokładnie od 8 i 9 stycznia tego roku" - pisał.

Idąc tym tropem, przeanalizowaliśmy historię facebookowej strony Polityka Realna. Sokołowski znalazł na Facebooku pięć "expressów" - stron wyglądających identycznie jak kiedyś ta Expressu Lubelskiego. Jest ich jednak więcej. Publikują wręcz identyczne posty, w tym m.in. promujące teksty Leszka Sykulskiego znanego z szerzenia przekazów zbieżnych z propagandą Rosji przeciwko Polsce.

Znani propagandyści Rosji autorami profilu Polityka Realna

Strona Polityka Realna ma podtytuł: "Prawda za Fasadą Wydarzeń". Prezentuje się jako "nowoczesny portal informacyjny, który skupia się na dostarczaniu rzetelnych, dogłębnych analiz i komentarzy na temat bieżących wydarzeń politycznych". Tylko że w wielu z nich krytykuje się NATO czy Ukrainę, a promuje przekaz prorosyjski. Są więc tam np. teksty pt.: "Gavrilov ostrzega przed konsekwencjami agresywnej polityki NATO wobec Rosji"; "Skandal Korupcyjny w Ukraińskiej Armii: Defraudacja 40 Milionów Dolarów na Zakupie Pocisków"; "Zwrot Akcji! Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości Podważa Oskarżenia Ukrainy przeciwko Rosji"; "Odkrycie składu zachodniej amunicji w Ługańskiej Republice Ludowej!"; "Wyżyny polskiej dyplomacji – nietaktowne apele o pakiet pomocowy". Ten ostatni ma autora (Tomasz Blaut), ale inne podpisane są tylko "Redakcja". W zakładce "Kontakt" jest zachęta do przesyłania propozycji czy sugestii, pisząc, że "wszystkie wiadomości są dla nas ważne i każda z nich będzie dokładnie przeczytana oraz rozważona przez nasz zespół redakcyjny" - ale składu redakcji nie podano.

Wśród autorów publikujących na tej stronie pod nazwiskiem jest m.in. Leszek Sykulski. To założyciel prorosyjskiego Polskiego Ruchu Antywojennego i partii Bezpieczna Polska. Do postulatów tej ostatniej należą: normalizacja relacji z Rosją i Białorusią, wystąpienie Polski z NATO i Unii Europejskiej.  Na portalu Polityka Realna Sykulski opublikował kilkanaście tekstów poświęconych geopolityce. "Przykładem harmonijnego współżycia różnych modeli cywilizacyjnych jest współczesna Rosja, która nie narzuca żadnego 'standardu rozwoju kulturowego'" - przekonywał w jednym z nich. "Stop amerykanizacji Polski" - apelował w kolejnym. W innym tekście stwierdził, że "Polska powinna być orędownikiem nowego systemu bezpieczeństwa" w Europie i "włączyć się w tworzenie regionalnego układu o bezpieczeństwie zbiorowym", który byłby otwarty na Rosję i Białoruś.

To Sykulski w kwietniu 2022 roku przeprowadził prawie godzinny wywiad z ambasadorem Rosji w Polsce Siergiejem Andriejewem - kilka tygodni wcześniej Rosja rozpoczęła pełnoskalową inwazję na Ukrainę. "Leszek Sykulski szerzy tezy wpisujące się w propagandę Rosji przeciwko PL" - przestrzegał wówczas Stanisław Żaryn, ówczesny pełnomocnik rządu ds. bezpieczeństwa przestrzeni informacyjnej. W poście opublikowanym w serwisie X wymienił te tezy Sykulskiego: "podważanie gwarancji sojuszniczych, straszenie skutkami pomocy Ukrainie, szerzenie insynuacji dot. 'haków' na władze RP, manipulowanie faktami nt. ataku Rosji na UA oraz promowanie kłamstw Kremla ws wojny". W październiku 2022 roku pełnomocnik rządu znowu przestrzegał: "Leszek Sykulski, znany z promowania rosyjskich tez dot. sytuacji międzynarodowej, kontynuuje swoją aktywność szkodliwą dla Polski". A w styczniu 2023 roku Żaryn pisał: "Leszek Sykulski jest jednym z komentatorów infekujących polską przestrzeń informacyjną tezami zbieżnymi z przekazem rosyjskiej propagandy przeciwko Polsce". Była to reakcja na wpis na profilu Telewizji Trwam, gdzie zachęcano do obejrzenia programu z udziałem Sykulskiego. O tezach Sykulskiego, które powielają rosyjskie narracje, pisaliśmy w Konkret24 w styczniu 2023 roku.

Leszek Sykulski czy Piotr Panasiuk na portalu Polityka Realna uprawiają publicystykę zgodną w przekazie z polityką RosjiKonkret 24

Autorem portalu Realna Polska publikującym pod nazwiskiem jest też Piotr Panasiuk, wiceprezes partii Bezpieczna Polska, wiceprzewodniczący Polskiego Ruchu Antywojennego. On również znany jest z szerzenia treści zbieżnych z rosyjską dezinformacją. Wprowadzające w błąd prorosyjskie lub antyukraińskie informacje publikowane przez Panasiuka w mediach społecznościowych wielokrotnie weryfikowaliśmy w Konkret24.

Panasiuk na stronie Polityka Realna opublikował teksty: "Straszliwa Cena Za Atlantyzm"; "Centralny Port Komunikacyjny - fałszywy mit modernizacji" i swoją relację z Międzynarodowego Forum Wielobiegunowości w Moskwie w lutym 2024 roku. Panasiuk przyznaje, że wydarzenie zorganizował "Międzynarodowy Ruch Przyjaciół Rosji (rusofilski) przy wsparciu Ministerstwa Spraw Zagranicznych Rosji i Administracji Prezydenta Rosji", a na wydarzeniu byli obecni minister spraw zagranicznych Rosji Siergiej Ławrow, rzeczniczka tego resortu Maria Zacharowa i znany ideolog Aleksander Dugin - rosyjski filozof i wpływowy ideolog Kremla.

Dziś fanpage Polityki Realnej, kiedyś strona lokalnego portalu

Jak zauważył Adam Sokołowski, strona na Facebooku mająca teraz nazwę Polityka Realna powstała pod inną nazwą: Express Lubelski. Założono ją 24 września 2018 roku. Jako Express Lubelski działała ponad pięć lat, nazwę zmieniła 15 listopada 2023 roku, wynika z informacji w zakładce "Transparentność strony".

Zakładka "Transparentność strony" facebookowej strony Polityka Realna.Facebook.com

Express Lubelski na Facebooku działał najprawdopodobniej jako fanpage lokalnego portalu informacyjnego expresslubelski.pl. Teraz ta strona internetowa już nie działa, zachowały się jej zarchiwizowane wersje. Wynika z nich, że publikowano tam głównie informacje lokalne z Lublina i Lubelszczyzny. Pojawiały się też newsy z kraju i świata. "Express Lubelski to najszybciej rozwijający się portal w województwie lubelskim. Nie boimy się pisać o sprawach trudnych i kontrowersyjnych. Znajdziecie u nas newsy, tematy rozrywkowe, zapowiedzi wydarzeń, ciekawostki z miasta i regionu" - czytamy w stopce redakcyjnej strony.

Tak np. na expresslubelski.pl były m.in. teksty: "Wiemy, ile zarabia Andrzej Duda"; "Lublin. Startuje Festiwal Renesansu [Program]"; "Nastolatek topił się na niestrzeżonym kąpielisku! Nie udało się go uratować!"; "Apel Komendy Miejskiej - w Lublinie grasują oszuści!"; "Kamil Wroński - geniusz z Lublina kończy studia!". Jedna ze zarchiwizowanych wersji strony pokazuje, że materiały ukazywały się na Expresslubelski.pl co najmniej do końca października 2021 roku.

Z zakładki "Redakcja" na tej stronie wiemy, że siedziba redakcji znajdowała się w Lublinie, a redaktorem naczelnym portalu expresslubelski.pl był Dawid Książek. Co ciekawe, osoba o tym samym imieniu i nazwisku jest teraz redaktorem naczelnym portalu Polityka Realna. Poza Książkiem redakcję expresslubelski.pl tworzyła jeszcze trójka redaktorów.

Redaktorem naczelnym expresslubelski.pl i politykarealna.pl jest osoba o tym samym imieniu i nazwisku: Dawid Książek expresslubelski.pl, politykarealna.pl

Wracając do facebookowej strony - kiedyś Expressu Lubelskiego, a dziś Polityki Realnej: gdy jeszcze działała pod pierwszą nazwą, pojawiały się na niej posty promujące artykuły serwisu expresslubelski.pl. Te posty są nadal dostępne na facebookowej stronie mimo zmiany jej nazwy na Polityka Realna. Jeden z pierwszych opublikowano 23 marca 2019 roku - promował tekst pt. "Znamy termin oddania drogi ekspresowej do Garwolina". Ostatni taki post opublikowano przed zmianą nazwy, 21 października 2021 roku: "Szokujący billboard razi mieszkańców Lublina!". Dołączono do niego link do artykułu o tym samym tytule (zachowała się jego archiwalna wersja).

Stare posty to nie jedyna pozostałość dawnej działalności facebookowej strony obecnie znanej jako Polityka Realna. W folderze "Zdjęcia profilowe" są fotografie z logiem Expressu Lubelskiego. W folderze "Zdjęcia w tle" wciąż są zdjęcia z Lublina - m.in. Lubelskiego Centrum Konferencyjnego, Grand Hotelu, Bramy Grodzkiej, Muzeum Narodowego w Lublinie.

Zdjęcia opublikowane na facebookowej stronie Polityka Realna po i przed zmianą nazwy stronyfacebook.com/PolitykaRealnaPL

Dziś facebookowa strona Polityka Realna ma 23 tys. obserwujących. Nie wiemy, ilu obserwatorów miała w momencie zmiany nazwy.

13 "klonów" Expressu Lubelskiego: kiedyś wspierały treści lokalnego portalu, dziś Polityki Realnej

Jak ustaliliśmy, oprócz Expressu Lubelskiego (dziś Polityki Realnej), istnieje jeszcze co najmniej 13 facebookowych stron, które wykorzystują ten sam schemat nazwy i szablon logo. Wyglądają na strony lokalnych mediów informacyjnych (np. Express Małopolski, Express Podlaski, Express Łódzki); jest też profil skierowany do Polaków mieszkających za granicą (Express Polonia), a jeden wygląda na konto serwisu ogólnopolskiego (Express Krajowy). Są to:

11 z tych 13 facebookowych stron założono tego samego dnia: 13 kwietnia 2020 roku. Dwa powstały w nieodległych terminach: Express Krajowy - 22 marca 2020 roku, Express Polonia - 26 kwietnia 2020 roku. Każda ze stron przedstawiona jest jako "witryna informacyjna". Żadna nie zmieniła nazwy od początku istnienia. Najpopularniejszą jest Express Krajowy - ma 5,3 tys. obserwujących. Pozostałe strony mają od 111 (Express Polonia) do 801 obserwujących (Express Suwalski).

13 facebookowych stron z takim samym logo sugerującym, że to strony lokalnych serwisów informacyjnychFacebook

Mimo że wyglądają na fanpage serwisów internetowych, większość nie ma odpowiednika w postaci lokalnej witryny. Wyjątkiem jest Express Krajowy - na tym fan page'u jest link do strony expresskrajowy.pl. Teraz jednak nie działa. Nie wiemy, czy witryna działała jako portal informacyjny, jej zarchiwizowane wersje tego nie potwierdzają.

Internauci, którzy obserwowali te facebookowe strony, spodziewali się zapewne, że będą tam publikowane lokalne informacje z danego regionu czy miasta. Tymczasem wszystkie w 2020 roku promowały teksty serwisu expresslubelski.pl. Na przykład 20 sierpnia na każdej pojawił się post tej samej treści: "Dziennikarz TVP3 Lublin zwolniony!! Rozrzucał śmieci żeby nagrać materiał" (pisownia oryginalna); był w nim link do tekstu na expresslubelski.pl. Wcześniej takich identycznych postów, publikowanych w tym samym czasie na 13 facebookowych stronach, było więcej - a to wskazuje na skoordynowane działania.

Ekspert: "schemat działania jest bardzo charakterystyczny dla sieci dezinformacyjnych"

Po 20 sierpnia 2020 roku na 12 z tych 13 facebookowych stron przestano publikować posty - tylko na stronie Express Krajowy post promujące teksty z expresslubelski.pl ukazywały się do końca października 2021 roku.

Po czym ni stąd ni zowąd, po latach ciszy, na 13 facebookowych stronach z "express" w nazwie znowu zaczęły się pojawiać treści - na początku 2024 roku. Ale promowały już artykuły publikowane na portalu Polityka Realna Tak np. post Polityki Realnej z 24 marca promujący tekst "Wyżyny polskiej dyplomacji – nietaktowne apele o pakiet pomocowy" udostępniono na każdej z 13 owych facebookowych stron. Podobnie było w poście z 22 marca - wtedy promowano artykuł o ataku terrorystycznym w Moskwie.

9 stycznia na czterech z 13 facebookowych stron mających "express" w nazwie (Małopolski, Mazowiecki, Polonia, Krajowy) udostępniono post Polityki Realnej promujący tekst pt. "Leszek Sykulski: Rosja i postczłowiek. Rosyjski transhumanizm i idea nieśmiertelności". Z kolei 2 lutego każda z 13 stron udostępniła post Leszka Sykulskiego, w którym zachęcał do przeczytania swojego artykułu "Stop amerykanizacji Polski" opublikowanego na stronie Polityki Realnej.

Tekst z portalu Polityka Realna promowany na facebookowych stronach z "express" w nazwie Facebook

"Tego typu schemat działania jest bardzo charakterystyczny dla sieci dezinformacyjnych. Często powstają adresy www o nazwach podobnych lub z drobnymi literówkami, udające poważne serwisy informacyjne i analogicznie - grupy służące czy to dezinformacji, czy to marketingowi" - wyjaśnia w komentarzu dla Konkret24 profesor Dariusz Jemielniak, socjolog z Akademii Leona Koźmińskiego. 

Dopytywany o niewielki jednak zasięg facebookowych "expressów" promujących Politykę Realną, stwierdza: "Same niskie zasięgi nie oznaczają, że problemu nie ma - zarówno koordynacja działań i podbijanie sobie nawzajem newsów, jak i po prostu wolne tworzenie społeczności koniec końców przekładają się na możliwość wpływu, a warto pamiętać, że te wykryte grupy to margines - tego typu stron jest dużo więcej. Zazwyczaj jednak zwyczajnie lepiej się maskują".

Profesor przytacza przykład podobnej grupy stron ze Stanów Zjednoczonej o nazwie: Boston Marathon 2024. "Nazywa się tak samo, jak faktycznie istniejąca i działająca grupa, ale w przeciwieństwie do niej zajmuje się wyłącznie promowaniem odzieży sportowej. To pokazuje, jak łakomym kąskiem jest nasza uwaga i uzyskanie jej tanim kosztem" - przestrzega prof. Jemielniak. 

Autorka/Autor:

Źródło: Konkret24

Pozostałe wiadomości

Po wizycie niemieckiego kanclerza Olafa Scholza w Warszawie wrócił temat reparacji wojennych. Jednak w trwającej debacie publicznej politycy raz mówią o "reparacjach", innym razem o "odszkodowaniach". Oba terminy oznaczają jednak inne pieniądze i dla kogo innego. Wyjaśniamy.

Polska i Niemcy: reparacje vs odszkodowania. Co mylą politycy

Polska i Niemcy: reparacje vs odszkodowania. Co mylą politycy

Źródło:
Konkret24

Tytuł tekstu jednego z serwisów posłużył politykom opozycji do rozpowszechniania tezy o "rządowym festiwalu podwyżek". Chodzi o większe opłaty za publiczne żłobki. Tylko że ich wysokości nie ustala rząd, a powodem podwyżki jest rozporządzenie premiera... Mateusza Morawieckiego.

Przekaz PiS: rząd podnosi opłaty za żłobki. Nieprawda. Wyjaśniamy

Przekaz PiS: rząd podnosi opłaty za żłobki. Nieprawda. Wyjaśniamy

Źródło:
Konkret24

- W amerykańskiej polityce głośne wydarzenia polityczne interpretuje się w kategoriach zerojedynkowych, a to sprzyja rozpowszechnianiu teorii spiskowych - uważa prof. Małgorzata Zachara-Szymańska z Instytutu Amerykanistyki i Studiów Polonijnych UJ. Według profesor, te zaś powstają zwykle na zamówienie polityczne. Nie inaczej jest po zamachu na Donalda Trumpa w Pensylwanii.

"Ustawka", "rozkazy CIA", "spóźniony snajper". Teorie spiskowe po zamachu na Donalda Trumpa

"Ustawka", "rozkazy CIA", "spóźniony snajper". Teorie spiskowe po zamachu na Donalda Trumpa

Źródło:
Konkret24

Daniel Obajtek przekonuje, że upublicznione nagranie jego rozmowy z dziennikarzem Piotrem Nisztorem nie jest prawdziwe, bo "prokuratura odmówiła wszczęcia postępowania". Według niego to właśnie jest dowód, że "nie ma żadnych nagrań". Były prezes Orlenu manipuluje. Powód decyzji prokuratury był inny. Śledczy w ogóle nie badali prawdziwości nagrań.

Taśmy Obajtka. Prokuratura potwierdziła, że "nie ma żadnych nagrań"? Wcale nie

Taśmy Obajtka. Prokuratura potwierdziła, że "nie ma żadnych nagrań"? Wcale nie 

Źródło:
Konkret24

Pismo wysłane z tarnobrzeskiego Powiatowego Inspektoratu Nadzoru politycy Prawa i Sprawiedliwości publikują jako "dowód", że rząd wydał już "polecenie szukania miejsc na ośrodki dla nielegalnych migrantów". To nieprawda. W dokumencie nie ma słowa o migrantach, a powstał jako efekt przepisów uchwalonych za rządów Zjednoczonej Prawicy. Wyjaśniamy, o co chodzi w tej historii.

PiS: "ekipa Tuska szuka miejsc dla nielegalnych migrantów". Fałszywy przekaz

PiS: "ekipa Tuska szuka miejsc dla nielegalnych migrantów". Fałszywy przekaz

Źródło:
Konkret24

Upublicznione pismo Sztabu Generalnego dotyczące planów budżetowych wywołało dyskusję o rzekomo zakładanych cięciach wydatków na obronność. Szef MON zaprzecza i zapowiada najwyższy budżet od lat. Konkret24 uzyskał potwierdzenie, że takich cięć na razie nie będzie. O co więc chodzi w upublicznionym dokumencie i na jakim etapie tworzenia budżetu MON powstał?

Wydatki na wojsko w dół? MON zaprzecza. Tłumaczymy, jak powstaje ten budżet

Wydatki na wojsko w dół? MON zaprzecza. Tłumaczymy, jak powstaje ten budżet

Źródło:
Konkret24

Jeden z internautów twierdzi, że Bill Gates rzekomo jest autorem artykułu, w którym prezentuje pomysł, by poprzez przymusowe szczepienia doprowadzić do zmniejszenia liczby ludności, a w konsekwencji - do ograniczenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Nieprawdziwy okazuje się nie tylko sam przekaz o napisaniu tekstu przez Gatesa, ale także stawiane wobec niego zarzuty. Wyjaśniamy.

Przymusowe szczepienia pomysłem Billa Gatesa na walkę z emisją CO2? Nieprawda

Przymusowe szczepienia pomysłem Billa Gatesa na walkę z emisją CO2? Nieprawda

Źródło:
Konnkret24

"Dowód na antypolonizm warszawskich władz", "ocenzurowali portret patrona lotniska", "Polska ich uwiera" - piszą internauci w reakcji na doniesienia, że z hali Okęcia zniknął plakat z hasłem "Jesteśmy dumni z Polski". Ich zdaniem to skutek obecnych rządów. Nieprawda - decyzja zapadła za czasów Zjednoczonej Prawicy.

Hasło "Jesteśmy dumni z Polski" zniknęło z hali Okęcia. "Znak czasów"? Wyjaśniamy

Hasło "Jesteśmy dumni z Polski" zniknęło z hali Okęcia. "Znak czasów"? Wyjaśniamy

Źródło:
Konkret24

Nieopublikowanie przez Orlen wyników finansowych za drugi kwartał wywołało w sieci dyskusję o kondycji spółki. Zbigniew Kuźmiuk z PiS zasugerował, że "wyniki szorują po dnie". Naftowy koncern rzeczywiście poinformował, że nie przedstawi osobnego raportu za drugi kwartał 2024 roku - tylko że nie po raz pierwszy. Za czasów Daniela Obajtka też nie publikował. Wyjaśniamy, dlaczego.

Orlen nie publikuje wyników, bo "jest aż tak źle"? Powód jest inny

Orlen nie publikuje wyników, bo "jest aż tak źle"? Powód jest inny

Źródło:
Konkret24

Wicemarszałek Sejmu Krzysztof Bosak w dyskusji o niemieckich reparacjach dla Polski stwierdził, że już "co dwudziesty obywatel Niemiec jest polskiego pochodzenia". Niemieckie dane tego nie potwierdzają.

Bosak: "co dwudziesty obywatel Niemiec jest polskiego pochodzenia". Jednak nie

Bosak: "co dwudziesty obywatel Niemiec jest polskiego pochodzenia". Jednak nie

Źródło:
Konkret24

Jarosław Kaczyński zarzucił obecnemu rządowi łamanie konstytucji i tłumaczył, że to realizacja "zasady Tuska", która ma brzmieć: "prawo tak jak my je rozumiemy". Tylko że to fraza wyrwana z kontekstu wypowiedzi premiera - a był on wręcz odwrotny do tego, co sugeruje teraz prezes PiS.

"Prawo tak jak my je rozumiemy". Manipulacja Kaczyńskiego o "zasadzie" Tuska

"Prawo tak jak my je rozumiemy". Manipulacja Kaczyńskiego o "zasadzie" Tuska

Źródło:
Konkret24

Według autora popularnego posta przekaz medialny na temat ocieplenia klimatu to zabieg socjotechniczny. Dowodem ma być zestawienie dwóch map pogodowych pokazanych w telewizji - rzekomo z 1998 i 2023 roku - na których widać podobne wysokości temperatur, ale kolorystyka map jest różna. Tylko że takie zestawienie wprowadza w błąd i jest jednym z najczęściej rozpowszechnianych fake newsów dotyczących globalnego ocieplenia.

Temperatury podobne, a kolory inne. Co różni te mapy?

Temperatury podobne, a kolory inne. Co różni te mapy?

Źródło:
Konkret24

Z początkiem 2025 roku rzekomo miałby zacząć obowiązywać unijny podatek od domowych wypieków - taki przekaz krąży w polskiej sieci, a powielają go politycy opozycji. Tyle że Unia Europejska nic takiego nie planuje, a przekaz jest wynikiem niezrozumienia zmian w niemieckim systemie podatkowym.

UE wprowadza podatek od domowych ciast? Skąd ten fake news

UE wprowadza podatek od domowych ciast? Skąd ten fake news

Źródło:
Konkret24

W Polsce lekarzy nie jest "jakoś bardzo za mało", przekonywała w wywiadzie ministra zdrowia Izabela Leszczyna. Według niej źle nie jest, bo na jednego mieszkańca przypada więcej lekarzy niż w Belgii, Francji czy Luksemburgu. Skąd więc kolejki do poradni i braki na oddziałach szpitalnych? Oto czego nie pokazują dane przywołane przez ministrę.

Leszczyna: "nie mamy bardzo za mało" lekarzy. Czego dane nie pokazują?

Leszczyna: "nie mamy bardzo za mało" lekarzy. Czego dane nie pokazują?

Źródło:
Konkret24

Na wiecu przez Sejmem Jarosław Kaczyński opowiadał, jak to - jego zdaniem - obecny rząd "na głowie staje", by przestępców "z rąk wymiaru sprawiedliwości wyciągnąć". A jako przykład podał sprawę Włodzimierza Karpińskiego. Tyle że powiedział nieprawdę.

Prezes PiS opowiada o "wyciąganiu Karpińskiego z więzienia". Mija się z prawdą

Prezes PiS opowiada o "wyciąganiu Karpińskiego z więzienia". Mija się z prawdą

Źródło:
Konkret24

Michał Woś opublikował nagranie z fragmentem wypowiedzi Adama Bodnara, w którym - przekonuje Woś - minister sprawiedliwości przyznał, że zarzuty w sprawie Funduszu Sprawiedliwości mają "charakter polityczny". Tylko że wideo pokazane przez polityka Suwerennej Polski tak, jak to zrobił, jest manipulacją.

Woś o Bodnarze: minister przyznał, że "zarzuty mają charakter polityczny". Nieprawda, cytat ucięto

Woś o Bodnarze: minister przyznał, że "zarzuty mają charakter polityczny". Nieprawda, cytat ucięto

Źródło:
Konkret24

Zdjęcie ogrodzenia Urzędu Miasta Warszawy z tablicą "Strefa wolna od chrześcijan" jest rozpowszechniane w internecie, wzniecając po raz kolejny spór wokół zakazu symboli religijnych w stołecznym ratuszu. Tyle że tablica nie pojawiła się z inicjatywy urzędu, a krzyże w ratuszu pozostają na swoich miejscach. Wyjaśniamy, skąd ta kontrowersyjna plansza.

Tablica "strefa wolna od chrześcijan" na bramie warszawskiego ratusza? To polityczny happening

Tablica "strefa wolna od chrześcijan" na bramie warszawskiego ratusza? To polityczny happening

Źródło:
Konkret24

Politycy Prawa i Sprawiedliwości krytykują wszelkie działania prokuratury i organów państwa związane z wyjaśnianiem nieprawidłowości za poprzednich rządów. A poseł Piotr Gliński twierdzi stanowczo, że w czasach Zjednoczonej Prawicy "prawo nie było łamane". Przypominamy więc 10 najgłośniejszych przykładów naruszania prawa za poprzednich rządów.

Gliński: za rządów PiS "prawo nie było łamane". Było. Przypominamy

Gliński: za rządów PiS "prawo nie było łamane". Było. Przypominamy

Źródło:
Konkret24

Przekaz o tym, jakoby w Czechach, chcąc podjąć gotówkę w banku, trzeba zadeklarować, na co się ją przeznaczy, krąży w od kilku tygodni w polskich mediach społecznościowych. To jednak manipulacja - tego typu deklaracje dotyczą wyłącznie określonych sytuacji.

Czeskie banki pytają, "na co chcesz wydać gotówkę"? Wyjaśniamy

Czeskie banki pytają, "na co chcesz wydać gotówkę"? Wyjaśniamy

Źródło:
Konkret24

W mediach społecznościowych znowu masowo rozpowszechniany jest fałszywy cytat przypisywany Robertowi Makłowiczowi. To przykład trollingu internetowego.

Antypolska "wypowiedź" Makłowicza. Drugie życie fake newsa

Antypolska "wypowiedź" Makłowicza. Drugie życie fake newsa

Źródło:
Konkret24

Politycy PiS nagłaśniają w ostatnich dniach tezę, że od początku lipca w Polsce są najwyższe ceny prądu w Europie. Zdaniem Pawła Kukiza "nawet Niemców przegoniliśmy". Na dowód politycy zamieszczają w mediach społecznościowych różne zestawienia i mapy z cenami energii. Tylko że to porównania cen nieporównywalnych. Wyjaśniamy tę manipulację.

PiS: od lipca w Polsce najdroższy prąd w Europie. To nieprawda

PiS: od lipca w Polsce najdroższy prąd w Europie. To nieprawda

Źródło:
Konkret24

Były wiceminister sprawiedliwości i członek Suwerennej Polski stracił immunitet poselski. Prokuratura zarzuca mu niedopełnienie obowiązków i przekroczenie uprawnień. Polityk broni się - przytaczamy najważniejsze argumenty, którymi Michał Woś odpowiada na zarzuty związane z Funduszem Sprawiedliwości i wyjaśniamy, o co tak naprawdę go oskarżono.

Michał Woś broni się przed zarzutami po uchyleniu immunitetu. I manipuluje

Michał Woś broni się przed zarzutami po uchyleniu immunitetu. I manipuluje

Źródło:
Konkret24

"I bardzo dobrze, podatki się płaci" - komentują jedni. "Nic co było dane, nie będzie zabrane" - kpią inni. To reakcje internautów na rozpowszechniany przekaz, jakoby rząd postanowił zlikwidować zerowy PIT dla osób do 26. roku życia. Ministerstwo Finansów dementuje.

"Zabierają" zerowy PIT dla młodych? Nie ma takich prac

"Zabierają" zerowy PIT dla młodych? Nie ma takich prac

Źródło:
Konkret24

Mateusz Morawiecki uważa, że za jego rządów do Polski wróciło "pół miliona Polaków, którzy wyjechali za Tuska". Jak dodał, za rządów Platformy Obywatelskiej z kraju miało wyjechać od miliona do dwóch milionów Polaków. Sprawdziliśmy dane GUS o migracji. Po raz kolejny nie potwierdzają słów byłego premiera.

Pół miliona Polaków wróciło za Morawieckiego, "do dwóch milionów" wyjechało za PO? Sprawdzamy

Pół miliona Polaków wróciło za Morawieckiego, "do dwóch milionów" wyjechało za PO? Sprawdzamy

Źródło:
Konkret24