"Myślę, że ponad 100 tysięcy" - tak na pytanie dziennikarza o liczbę samochodów elektrycznych w Polsce odpowiedział minister Waldemar Buda. Prezentujemy więc najnowsze dane.
Samochody elektryczne w Polsce były jednym z tematów dyskusji w programie "Gość Radia Zet" 26 kwietnia. Prowadzący program Bogdan Rymanowski przypomniał ministrowi rozwoju i technologii Waldemarowi Budzie, że "siedem lat temu premier zapowiadał, że do 2025 roku będzie po Polsce jeździć milion elektrycznych samochodów" i zapytał: "I co zostało z tych zapowiedzi?".
Waldemar Buda zaczął wymijająco odpowiadać o planach Tesli i Volkswagena, ale prowadzący przerwał mu i dopytał: "A wie Pan, ile jeździ teraz po Polsce samochodów elektrycznych?"
Waldemar Buda: No myślę, że ponad 100 tysięcy. Bogdan Rymanowski: Mniej niż 50. Waldemar Buda: Myślę, że nie. Myślę, że więcej. Widziałem statystyki, które były grubo powyżej 50 tysięcy i dynamika jest kilkunastoprocentowa rocznie.
W dalszej części rozmowy Buda dopytany o to, czy więc zapowiedzi premiera to były mrzonki, stwierdził: "Trzeba mieć ambitne plany, trzeba je korygować w czasach wojny, COVID-u i tak dalej".
Sprawdzamy więc, ile samochodów z napędem elektrycznym jeździ teraz po polskich drogach. I wyjaśniamy, co się stało z "ambitnymi planami".
Około 70 tysięcy pojazdów elektrycznych w Polsce
O niespełnionej obietnicy miliona samochodów elektrycznych w Polsce w 2025 roku pisaliśmy już w naszym cyklu "Obietnice minus". Jak podawaliśmy, dane dotyczące elektryków jeżdżących po polskich ulicach publikuje co miesiąc Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), które wraz z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) stworzyło Licznik Elektromobilności. Prezentowane w nim liczby pochodzą z analiz danych pozyskiwanych m.in. z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, a także własnych badań i ewidencji obu organizacji.
Według danych z marca 2023 roku w Polsce było zarejestrowanych 67,1 tys. samochodów osobowych z napędem elektrycznym. W tej grupie połowa to samochody całkowicie elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) - 33,3 tys., a druga połowa to hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) - 33,8 tys. Do tej grupy można jeszcze doliczyć 3,6 tys. samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym (głównie BEV), co łącznie daje 70,7 tys. pojazdów.
Zarówno samochody całkowicie elektryczne (BEV), jak i hybrydy typu plug-in (PHEV) ładuje się z zewnętrznego źródła zasilania, ale w PHEV pod maską znajduje się również silnik spalinowy, który może wspomagać elektryczny lub działać samodzielnie. Na rynku istnieją jeszcze tzw. klasyczne auta hybrydowe (HEV, ang. hybrid electric vehicles), ale ich silników elektrycznych nie można ładować z zewnętrznego źródła, ponieważ odzyskują energię podczas jazdy i hamowania. Dlatego tej trzeciej kategorii nie bierze się pod uwagę przy zliczaniu samochodów z napędem elektrycznym.
Dane z Licznika Elektromobilności wykorzystuje Komisja Europejska w ramach Europejskiego Obserwatorium Paliw Alternatywnych. Na stronie projektu podano, że na koniec 2022 roku samochody całkowicie elektryczne (BEV) stanowiły 0,12 proc., a hybrydy plug-in 0,11 proc. floty samochodów osobowych na polskich drogach.
Natomiast dynamika rejestracji samochodów z napędem elektrycznym w Polsce rzeczywiście jest duża, nawet wyższa niż sugerował Waldemar Buda. Według danych PSPA w trzech pierwszych miesiącach 2023 zarejestrowano o 47 proc. więcej takich aut niż w trzech pierwszych miesiącach poprzedniego roku (styczeń-marzec 2023: 8341; styczeń-marzec 2022: 5681). Mimo tej dynamiki samochodów elektrycznych w Polsce jest jednak dużo mniej niż 100 tys., o których mówił minister rozwoju i technologii.
"Ambitne plany" niezrealizowane już przed pandemią i wojną
Na koniec rozmowy Waldemar Buda, zapytany o rządową zapowiedź miliona samochodów elektrycznych, mówił: "trzeba mieć ambitne plany, trzeba je korygować w czasach wojny, COVID-u i tak dalej". Przypomnijmy jednak, że w "Krajowych ramach polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych" opublikowanych przez Ministerstwo Energii (już zlikwidowane) i przyjętych przez rząd w 2017 roku zamieszczono jednak planowaną ścieżkę dojścia do zapowiadanego miliona elektryków na polskich drogach z podziałem na lata.
Na tej podstawie stwierdzamy, że rząd rozjechał się ze swoimi oczekiwaniami na długo przed wybuchem pandemii w 2020 roku, a tym bardziej pełnoskalowej wojny w Ukrainie w 2022 roku. W 2017 roku Ministerstwo Energii prognozowało, że do 2019 roku w Polsce będzie jeździć 32,3 tys. elektryków. Według Licznika Elektromobilności na koniec 2019 roku aut o napędzie elektrycznym było jednak zaledwie 8,6 tys.
100 tys. aut elektrycznych w Polsce - o których mówił minister Buda - miało być w Polsce już w 2021 roku. A na koniec 2023 roku miało ich być już ponad pół miliona - 549 tys. Biorąc pod uwagę obecną sytuację, tych planów też nie uda się zrealizować.
Źródło: Konkret24