Rosyjskie media: Polska ogłosiła wyjście z Unii Europejskiej

Donald Tusk on Polexit: this issue is incredibly serious, the risk is deadly seriousShutterstock

Wypowiedzi Donalda Tuska z dwóch listopadowych wizyt w Polsce odbiły się szerokim echem nie tylko w kraju, ale i za granicą. Wiele uwagi poświęcono temu, co były premier mówił o ryzyku wyjścia Polski z Unii Europejskiej. Tym tematem szczególnie zainteresowały się rosyjskie media, także te największe, z których niektóre pisały wprost o "ogłoszeniu wyjścia z UE" i "polskim wkładzie w rozłam w Unii". W ich przekazach manipulowano nie tylko słowami, ale i obrazem.

Pokazujemy, co jest prawdą, a co fałszem
Weryfikujemy fake newsy, sprawdzamy dane, analizujemy informacje z sieci

Nie jest dla mnie istotne, czy Jarosław Kaczyński planuje wyjście Polski z Unii Europejskiej, czy tylko inicjuje pewne procesy, które się tym zakończą – powiedział Donald Tusk 5 listopada po wyjściu z przesłuchania przed sejmową komisją śledczą ds. Amber Gold. Były premier mówił, że należy wierzyć Jarosławowi Kaczyńskiemu, gdy ten mówi, że nie ma planu wyprowadzenia z Unii Europejskiej, ale przypominał, że premier David Cameron też takiego planu nie miał, a jednak Wielka Brytania w referendum o wyjściu zdecydowała. – Mówiąc krótko, polexit, czyli wyjście Polski z Unii Europejskiej jest niestety możliwe. Sprawa jest dramatycznie poważna, ryzyko jest śmiertelnie poważne. – dodał.

Tusk: Cameron też nie miał planu wyprowadzenia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej
Tusk: Cameron też nie miał planu wyprowadzenia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiejtvn24

Do tego tematu Tusk wrócił, kiedy pojawił się w Polsce po raz drugi w tym samym tygodniu. Jego wizyta związana była z 100. rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości. Dzień wcześniej - 10 listopada - wziął udział w Igrzyskach Wolności w Łodzi. To właśnie podczas wygłoszonego tam przemówienia przewodniczący Rady Europejskiej ostrzegał: "Mamy w naszym kraju polityków, którzy chcą zmienić ład, który jest fundamentem niepodległości naszego kraju. Kto dzisiaj w Polsce występuje przeciwko naszej silnej pozycji w zjednoczonej Europie, tak naprawdę występuje przeciwko polskiej niepodległości". Odniósł się także wprost do polskich rządzących, mówiąc, że "im bardziej zapewniają, że nie chcą wychodzić z Unii Europejskiej, tym bardziej to robią".

Tusk: kto występuje przeciwko naszej pozycji w Europie, występuje przeciwko niepodległości
Tusk: kto występuje przeciwko naszej pozycji w Europie, występuje przeciwko niepodległościtvn24

Zarówno słowa z pierwszej, jak i drugiej wizyty znalazły się w materiałach rosyjskojęzycznych mediów - często z ich własną, niekoniecznie rzetelną interpretacją.

Polska "zebrała się do wyjścia"

Zdecydowana większość doniesień na temat możliwości wyjścia Polski z Unii Europejskiej pojawiła się po pierwszej wypowiedzi Tuska. Już następnego dnia - 6 listopada - o słowach byłego premiera pisano między innymi na stronie wysokonakładowego rosyjskiego tygodnika "Argumenty i Fakty". Na początku artykułu donoszono, że Polska "jest bliska wyjścia z Unii", jak "uważa przewodniczący RE Donald Tusk". Dodawano, że zdaniem polityka może to nastąpić "przypadkiem", jeśli "polscy politycy nie dogadają się z przywództwem UE". Autorzy powołali się na tekst w brytyjskim "Daily Express" - tabloidzie uznawanym za eurosceptyczny - w którym rzeczywiście padają słowa o "bliskim" wyjściu, które może zdarzyć się "przypadkowo", jeśli "liderzy kraju będą nadal kłócić się z szefami Unii".

W ten sam dzień zarządzany przez prywatny holding medialny portal "Утро.ру" (ros. утро - rano) opublikował tekst zatytułowany "Europa trzeszczy w szwach: Polska zebrała się do wyjścia". W głównej mierze został on także oparty na doniesieniach tabloidu "Daily Express", przez co również można w nim znaleźć informacje o "przypadkowym" wyjściu. Autorka - Walentina Majorowa - na podstawie wypowiedzi Donalda Tuska doszła jednak nie tylko do wniosku, że "Polska zebrała się do wyjścia", ale także, że "Warszawa zbuntowała się przeciw Brukseli i proces może zajść daleko".

Dzień później bardzo podobny artykuł, również powołujący się na doniesienia "Daily Express", pojawił się na stronach agencji informacyjnej RIA Novosti. Nakreślono w nim szerszy kontekst sytuacji. "O kwestii ewentualnego wyjścia z Unii Europejskiej dyskutuje się regularnie w Polsce w związku z krytyką reform przeprowadzanych w kraju" – można przeczytać w tekście.

Podkreślano także, że konflikt pomiędzy Unią a PiS-em skupia się głównie na kontrowersjach wokół reformy sądownictwa, ale potencjalne wyjście z UE może być także związane z "odmową Polski co do przyjęcia migrantów i stosunkiem do polityki Tuska". Do tekstu załączono sugestywną karykaturę, na której z budynku stworzonego z ogromnych liter EU przez okno z polską flagą wyrzucane są różne przedmioty, m.in. walizka. Obrazek zatytułowano "To już nie fort".

Polska "wzmacnia rozłam w Unii"

Wieczorem 7 listopada w rosyjskich mediach pojawił się także największy i najobszerniejszy materiał na temat powodów konfliktu na linii Polska-UE. Prawie pięciominutowy reportaż przygotowany przez warszawskiego korespondenta głównego rosyjskiego kanału telewizji publicznej Rossija 1 został wyemitowany w głównym wydaniu rosyjskich "Wieści". Na samym początku prowadzący wspomina, że w Niemczech wciąż nie utworzono rządu, a "niezgoda" między niemieckimi partiami pokazuje, "jak zaostrzyły się relacje w polityce europejskiej". Następnie łączy ten fakt z tym, że "wzmocnić rozłam w UE próbuje teraz Polska".

Materiał zaczyna się informacją, że Polska przyjmuje imigrantów, jednak głównie przyjeżdżają oni z Ukrainy, ponieważ władze nie godzą się na obowiązkowe kwoty uchodźców nakładane przez UE. Dzięki takiemu sprzeciwowi nie tylko ze strony Polski, ale także pozostałych krajów Grupy Wyszehradzkiej, te cztery państwa (Polska, Węgry, Czechy, Słowacja) zawiązały "koalicję przeciw Brukseli". "Rozłam" wewnątrz Unii potwierdził w wypowiedzi dla "Wieści" Tomasz Jankowski, sekretarz generalny prokremlowskiej partii Zmiana, której przewodniczący Mateusz Piskorski został w 2016 roku zatrzymany przez ABW. W kwietniu tego roku został oskarżony o prowadzenie działalności szpiegowskiej na rzecz obcych wywiadów - rosyjskiego i chińskiego - przeciw Polsce.

- Rozłam jest w obozie ententy. To zarówno brexit, jak i żądanie reparacji wojennych dla Polski. Zgadzamy się, że Niemcy to obóz reprezentujący Unię Europejską, a Wielka Brytania - interesy Stanów Zjednoczonych - komentował Jankowski. - Rządzące w Polsce Prawo i Sprawiedliwość wyraźnie zajmuje stanowisko probrytyjskie. Z jednej strony używa antyniemieckich sentymentów, a z drugiej strony rusofobii, aby stworzyć u Polaków poczucie niezależności i przekonać ich o poprawności swojej polityki - dodawał.

Następnie w materiale wspomniano, że poza odmową przyjmowania uchodźców, powodem konfliktu z Unią jest także ostatnia reforma sądownictwa, która "podporządkowała sądy partii rządzącej". Niejako komentarzem do tej sytuacji jest w reportażu z Polski wypowiedź Adama Rucińskiego, prezesa zarządu spółki doradczej BTFG Advisory i byłego członka Rady Nadzorczej Giełdy Papierów Wartościowych. – Jest wiele krajów, które mają problemy z prawami człowieka i w tym czasie są światowymi graczami, na przykład Chiny. Wszyscy chcą z nimi współpracować, nie ma żadnej dyskusji na temat praw człowieka - mówi w materiale. Wypowiedź ta pojawia się przy komentarzu lektora właśnie o reformie sądownictwa, ale i o tym, że katolicka Polska boi się islamizacji, zamyka drzwi dla migrantów i nie uznaje małżeństw tej samej płci, "kiedy prawie wszyscy w Europie już je uznali".

Ruciński dodaje: "Jeśli chcemy (Polska - red.) być silnym krajem, to głównym argumentem w sporach powinna być ekonomiczna i militarna siła. Wtedy rozmowy o prawach człowieka schodzą na dalszy plan".

Polsce "bliżej do Rosji niż do Niemiec"

Po tych słowach Rucińskiego autor materiału przechodzi do pokazania polskiego nacjonalizmu i niechęci do obcych. W tle słów "Polsce daleko do tolerancji Niemiec i Francji" można zobaczyć między innymi bójkę Polaków i Ukraińców w warszawskim autobusie (film pochodzi z 2014 roku), a także fragment materiału TVN24 na temat pobicia 14-letniej Turczynki w Warszawie przez mężczyznę mającego krzyczeć "Polska dla Polaków".

W tym miejscu jednak rosyjski kanał manipuluje pokazywanymi treściami, ponieważ kiedy autor mówi, że "tu i ówdzie ukraińscy imigranci są bici", na ekranie poza wspomnianą bójką w autobusie, gdzie obydwie strony zadawały sobie ciosy, można zobaczyć także nagrane telefonem pobicie. Jest to zarejestrowana w maju 2017 bójka przed gimnazjum w gdańskim Chełmie, lecz wbrew sugestii twórcy materiału w rosyjskiej telewizji, nie przedstawia ataku na obywatela Ukrainy. Ofiarą pobicia była wtedy 14-letnia Polka - Nela. W styczniu tego roku zapadł wyrok w tej sprawie - siedem gimnazjalistek zostało skazanych. Informacje o tym, że rzekomo dziewczynka pochodziła z Ukrainy, pojawiały się właściwie wyłącznie na rosyjskojęzycznych stronach.

Za pomocą tych prawdziwych i fałszywych obrazów autor płynnie przechodzi do zrelacjonowania zeszłorocznego Marszu Niepodległości i wywiadu, jakiego udzielił mu rzecznik Ruchu Narodowego Krzysztof Bosak. – My rozumiemy, że mamy spory konflikt [z Unią – red.], jednak będziemy bronić wartości zapisanych w naszej konstytucji – mówił Bosak. – Chociażby tego, że konstytucyjna rodzina to kobieta i mężczyzna oraz że powinniśmy opierać się na wartościach chrześcijańskich. Osobiście uważam, że na stopniu kulturowym Polsce jest bliżej do Ukrainy, Białorusi i Rosji niż chociażby do Francji i Niemiec – dodawał.

Na koniec materiału warszawski korespondent Jewgienij Reszetniow dodaje, że Polska ma trzy miesiące na ustosunkowanie się do poleceń Unii. W przeciwnym razie wspólnota może wstrzymać wypłacanie Polsce dotacji, co zapewne odczują zwykli obywatele. – Polski rząd żyje zgodnie z zasadą "co nas nie zabije, to nas wzmocni" - mówi dziennikarz i dodaje: "Im większa presja ze strony Unii, tym mocniejsza pozycja partii rządzącej Jarosława Kaczyńskiego".

Polski "rozwód przez przypadek"

Następny dzień przyniósł kolejny dłuższy artykuł w medium o dużym zasięgu. Tym razem tekst o tytule "Rozwód przez przypadek: dlaczego w Brukseli mówiono o możliwości opuszczenia UE przez Polskę" został opublikowany na stronie Russia Today (RT) – kanału założonego przez rosyjski rząd, głównie z myślą o zagranicznych odbiorcach. W obszernym tekście podano podobne przyczyny, co w materiale Rossija 1, ale większą uwagę przywiązano do reform sądowniczych i Sądu Najwyższego. Podkreślono, że w unijnym budżecie na lata 2021-2027 przewidziano zmniejszenie finansowania dla krajów, w których nieprzestrzegane są "rządy prawa". "Chodzi o Polskę i Węgry" - napisano w tekście.

Przewidziane dla Polski dotacje rzeczywiście będą o ponad 20 proc. mniejsze niż obecnie, ale podawanie jako powód wyłącznie kwestii praworządności - którą jako jeden z argumentów wspominają także niektórzy komentatorzy i politycy w Polsce - jest nadużyciem. Głównym powodem zmiany jest nowa metodologia podziału środków. Dzięki niej Polska będzie jednak nadal największym beneficjentem budżetu na politykę spójności spośród państw członkowskich.

W artykule RT pojawiło się m.in. zdjęcie Małgorzaty Gersdorf i informacje o redukcji dotacji UE dla Polski oraz WęgierRussia Today

W tekście RT cytowano także wypowiedzi rosyjskich ekspertów, którzy uważali, że słowa Tuska o zagrożeniu polexitem mają "polityczny charakter" i nie oddają prawdziwej sytuacji. Członek Rosyjskiej Rady Spraw Międzynarodowych Stanisław Kuwaldin dodał także, że "najczęściej eurosceptyków można znaleźć nie wśród zwykłych obywateli, ale wśród prawicowych działaczy".

Rekordowa prounijność. Zdecydowana większość nie chce polexitu
Rekordowa prounijność. Zdecydowana większość nie chce polexituFakty TVN

Polska "ogłosiła wyjście z Unii Europejskiej"

Druga fala doniesień dotyczących potencjalnego polexitu przyszła po wspomnianej wypowiedzi Tuska z Łodzi. Na przykładzie tekstu z portalu Ukraina.ru (kojarzona z Kremlem strona, oskarżana o dezinformowanie na temat Ukrainy) można zauważyć, jak doniesienia o możliwym wyjściu Polski z Unii w ciągu kilku dni urosły do "ogłoszenia" polexitu.

Tytuł jednego z artykułów na portalu brzmiał: "Iszczenko opowiedział, dlaczego Polska ogłosiła wyjście z Unii Europejskiej". Rościsław Iszczenko to prezes ukraińskiego Centrum Analizy Systemowej i Prognozowania, który wcześniej już komentował wydarzenia polityczne m.in. dla rządowego rosyjskiego portalu Sputnik News. W wypowiedziach udzielonych Ukraina.ru politolog wspomniał, że po takich wypowiedziach, jakich udzielił ostatnio Donald Tusk, czasami następuje prawdziwe wyjście kraju z międzynarodowych organizacji. Dodał jednak - wbrew temu, co mógłby sugerować tytuł tekstu - że "Polska nie opuści Unii Europejskiej, ponieważ jej gospodarka jest bezpośrednio zależna od członkostwa w niej".

Nad możliwościami wyjścia Polski z Unii po słowach Tuska zastanawia się też w swoim artykule "Wyjście Polski z UE: rzeczywista groźba czy szantaż?" politolożka z Uniwersytetu w Petersburgu, Natalia Jeriemina. Jak wskazuje w rozmowie z Konkret24 dr Jolanta Darczewska z Ośrodka Studiów Wschodnich i autorka m.in. opracowania "Wojna informacyjna Rosji z Zachodem. Nowe wyzwanie?", Jeriemina przywołuje większość fałszywych argumentów przemawiających jakoby za polexitem, m.in. to, że Polska rości pretensje do odgrywania roli lidera w Europie Wschodniej czy że Polska umiejętnie wykorzystała zasoby Unii i NATO, by rozwiązać własne problemy, a obecnie wymogi Brukseli są dla niej zbędnym balastem. - Autorka kreśli też scenariusz: Polska nasili swój szantaż wobec Brukseli, a jednocześnie zwiększy wysiłki na rzecz wzmocnienia swych wpływów w UE. Może to uczynić (wg Jerieminy - red.) wyłącznie na fali rusofobii oraz zacieśnienia relacji ze Stanami Zjednoczonymi - tłumaczy dr Darczewska.

Wyłapują to, co dla nich korzystne

- W przypadku takich materiałów propaganda rosyjska nie musi się zbyt wysilać. Po prostu z informacji wokół Polski wyłapują to, co jest dla nich korzystne - mówi Konkretowi24 medioznawca Maciej Morozowski. - Część rosyjskich mediów jest w jakiś sposób zsynchronizowana z polityką Kremla, więc osłabianie pozycji tak zwanej "bliskiej zagranicy", czyli przykładowo Polski, leży w ich interesie. Jeśli pojawiają się u nas sygnały o tak zwanym polexicie i do tego opinie, że jest on możliwy, to Rosjanom wystarczy tylko powtórzyć te opinie - dodaje.

Profesor podsumował też, jaki przekaz płynie z takich materiałów. - Rosjanom przedstawia się to następująco: Zachód stosuje sankcje wobec niektórych krajów, takich jak Polska i Węgry, więc nie ma tam jedności. Co za tym idzie, niezjednoczony Zachód jest znacznie słabszy. Na takim tle Rosja wypada naprawdę dobrze - mówi Mrozowski.

Kaczyński o polexicie: to kłamstwo
Kaczyński o polexicie: to kłamstwotvn24

Autor: Michał Istel / Źródło: Konkret24; StopFake; zdjęcie tytułowe: Shutterstock

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock

Pozostałe wiadomości

W sieci rozchodzi się opowieść o tym, jak to prezydent Wołodymyr Zełenski rzekomo kupił kasyno i hotel na Cyprze - posty o tym wrzucane są przy okazji różnych wypowiedzi dotyczących Ukrainy. To kolejny przykład historii stworzonej przez rosyjską propagandę po to, by zdyskredytować ukraińskiego prezydenta - ale też tych, którzy pomagają Ukrainie. W tym między innymi polski rząd.

Zełenski, hotel i kasyno na Cyprze. Jak rosyjska propaganda tworzy napięcia dyplomatyczne

Zełenski, hotel i kasyno na Cyprze. Jak rosyjska propaganda tworzy napięcia dyplomatyczne

Źródło:
Konkret24

Uczestnicy rolniczego protestu w Brukseli utrzymują, że jedną z przyczyn interwencji policji był fakt, że nieśli polskie flagi. Tak samo sugerował w swoim tekście rolniczy portal. Brukselska policja wyjaśnia, dlaczego polscy rolnicy "zostali poproszeni o przeniesienie się" w inne miejsce. Nie o flagę chodziło.

Rolnicy w Brukseli "osaczeni", bo "chodzili z polską flagą"? Policja wyjaśnia powód

Rolnicy w Brukseli "osaczeni", bo "chodzili z polską flagą"? Policja wyjaśnia powód

Źródło:
Konkret24

Jedni krytykują grafiki zdobiące autokar polskiej reprezentacji na Euro 2024, inni oburzają się, że taki sam autobus dostała reprezentacja Ukrainy. Dlaczego tak jest i skąd takie zdobienie wozów? Wyjaśniamy.

"Ukraina ma taki sam autobus jak Polska"? Nie tylko ona

"Ukraina ma taki sam autobus jak Polska"? Nie tylko ona

Źródło:
Konkret24

Jedni twierdzą, że zastrzeganie numeru PESEL to wstęp do likwidacji gotówki, inni - że chodzi o większą inwigilację obywateli. Wokół nowej usługi narosło już wiele fałszywych przekazów. Weryfikujemy je.

"Jest drugie dno" przy zastrzeżeniu numeru PESEL? Rozwiewamy mity

"Jest drugie dno" przy zastrzeżeniu numeru PESEL? Rozwiewamy mity

Źródło:
Konkret24

Samolot podnosi się z pasa startowego, gdy tuż za nim, na tym samym pasie, ląduje już inny - taką scenę widać na filmie opublikowanym w mediach społecznościowych. Komentujący uznał to "przykład synchronizacji lądowania", ale wielu internautów nie wierzy w prawdziwość filmu. Jaka jest prawda?

"Ciekawy przykład synchronizacji" lądowania i startu samolotów? Wręcz przeciwnie

"Ciekawy przykład synchronizacji" lądowania i startu samolotów? Wręcz przeciwnie

Źródło:
Konkret24

Politycy PiS i Suwerennej Polski wykorzystują pismo wysłane przez Podlaski Urząd Wojewódzki do samorządowców jako dowód, jakoby rząd wydał "polecenie szukania miejsc na ośrodki dla nielegalnych migrantów". To przekaz nieprawdziwy, wzbudzający niepokój w lokalnej społeczności. Dokument dotyczy czego innego, a procedurę tę opisał dwa lata temu rząd Zjednoczonej Prawicy.

Rząd "szuka miejsc dla nielegalnych migrantów" na Podlasiu? O co chodzi z pismem wojewody

Rząd "szuka miejsc dla nielegalnych migrantów" na Podlasiu? O co chodzi z pismem wojewody

Źródło:
Konkret24

Według wielu internautów polsko-rosyjskę granicę na Mierzei Wiślanej wyznacza niski płot z siatki. Nagrania i zdjęcia publikowane w mediach społecznościowych pokazują dość liche ogrodzenie, które biegnie w poprzek plaży. Tyle że granica państwowa przebiega w innym miejscu i w inny sposób jest ochraniana. Wyjaśniamy.

"Tak wygląda nasza granica z Rosją"? Nie. Wygląda inaczej

"Tak wygląda nasza granica z Rosją"? Nie. Wygląda inaczej

Źródło:
Konkret24

W rozpoczynającym się jutro posiedzeniu Sejmu już nie będą brać udziału, a na mandaty posłów Parlamentu Europejskiego jeszcze czekają. Wyjaśniamy, jaka jest teraz sytuacja posłów, którzy w wyniku niedzielnych wyborów pojadą do Brukseli. I kiedy ich miejsca w Sejmie zostaną uzupełnione.

25 wybranych. Jeszcze nie są europosłami, a w Sejmie już nie zagłosują

25 wybranych. Jeszcze nie są europosłami, a w Sejmie już nie zagłosują

Źródło:
Konkret24, PAP

"W zamian za to wejdą prażone chrząszcze", "chyba trzeba wyjść z Unii, bo za chwile nic nie zjemy" - piszą oburzeni internauci, komentując rozpowszechnianą w sieci informację, jakoby Unia Europejska zakazała produkcji chipsów o smaku bekonowym. Tylko że to fake news. Chodzi o inny zakaz.

Unia zakazała chipsów o smaku bekonu? To nie tak, wyjaśniamy

Unia zakazała chipsów o smaku bekonu? To nie tak, wyjaśniamy

Źródło:
Konkret24

Czy Mariusz Kamiński, Maciej Wąsik i Daniel Obajtek mogą się już czuć bezpieczni, bo immunitet europosła "nie dotyczy czynów popełnionych przed wyborem"? Dyskusja na ten temat rozpoczęła się w sieci zaraz po ogłoszeniu wstępnych wyników głosowania. Tłumaczymy, czym różnią się sytuacje trójki przyszłych europosłów.

Immunitet europosła "nie dotyczy czynów popełnionych przed otrzymaniem mandatu"? To zależy

Immunitet europosła "nie dotyczy czynów popełnionych przed otrzymaniem mandatu"? To zależy

Źródło:
Konkret24

Podczas wizyty w Brukseli Jarosław Kaczyński przestrzegał przed "szaleństwem klimatycznym". Mówił, że człowiek nie wpływa na zmiany klimatu. Sugerował, że aby zredukować emisję CO2 do zera, trzeba by "zlikwidować ludzi w Europie". Przywoływał wątpliwe tezy naukowe. Nic z tego nie jest prawdą.

Kaczyński mówi o "szaleństwie klimatycznym" Brukseli. Cztery fałsze naraz

Kaczyński mówi o "szaleństwie klimatycznym" Brukseli. Cztery fałsze naraz

Źródło:
Konkret24

Telewizja Polska udostępniła redakcji Konkret24 informacje o zarobkach Jacka Kurskiego w latach 2016-2023. Startujący teraz do Parlamentu Europejskiego z list PiS były prezes TVP zarobił w sumie ponad 4,6 miliona złotych brutto. Wynagrodzenie rosło z roku na rok, w samym 2020 roku było to ponad milion.

Ile Jacek Kurski zarobił w TVP? Mamy pełne dane

Ile Jacek Kurski zarobił w TVP? Mamy pełne dane

Źródło:
Konkret24

W popularnym przekazie Niemcy i niemiecka firma rzekomo mają kontrolować poszukiwania "złóż surowców krytycznych" w okolicy Suwałk. Bogate złoża m.in. tytanu i wanadu jakoby "mają trafić do UE, a głównie do Niemiec". Poszukiwania rzeczywiście miały miejsce, ale ich celem wcale nie było wydobycie.

Na Suwalszczyźnie poszukują złóż krytycznych, "które mają trafić do Niemiec"? Wyjaśniamy

Na Suwalszczyźnie poszukują złóż krytycznych, "które mają trafić do Niemiec"? Wyjaśniamy

Źródło:
Konkret24

Po polskich ulicach "chodzą nielegalni, niezidentyfikowani migranci" - alarmują politycy PiS i Suwerennej Polski. Opowiadają, że relokacja w ramach paktu migracyjnego się już zaczęła, bo Niemcy przysłali nam tysiące migrantów "w ostatnich kilku miesiącach". Przestrzegamy: to przekaz fałszywy. Pakt migracyjny nie wszedł w życie, nie ma relokacji w jego ramach. Wyjaśniamy, jakie dane wykorzystano w tej narracji.

Prawica: "pakt migracyjny już działa", "Polska przyjmuje migrantów z Niemiec". Nie, to fałsz

Prawica: "pakt migracyjny już działa", "Polska przyjmuje migrantów z Niemiec". Nie, to fałsz

Źródło:
Konkret24

Pomagaliśmy straży pożarnej i szpitalom, nie braliśmy pieniędzy dla siebie, prawo na to pozwalało - tłumaczą politycy Suwerennej Polski i PiS, odpierając zarzuty w aferze Funduszu Sprawiedliwości. Rafał Bochenek mówi o "odwracaniu pojęć" i "nadawaniu nowego znaczenia" temu, co robił rząd Zjednoczonej Prawicy. Jednak to Suwerenna Polska stosuje strategię "odwracania pojęć" i manipuluje opinią publiczną. Wyjaśniamy.

Afera Funduszu Sprawiedliwości. Manipulacje Suwerennej Polski po ujawnieniu taśm

Afera Funduszu Sprawiedliwości. Manipulacje Suwerennej Polski po ujawnieniu taśm

Źródło:
Konkret24

"Ktoś wie co to za bydło było wczoraj na Placu Zamkowym?" - zapytał jeden z internautów, którego wpis ze zdjęciem pokazującym zaśmieconą ulicę zatacza coraz szersze kręgi w sieci. Nie ma ono jednak nic wspólnego z wiecem w Warszawie.

Tak wyglądał plac Zamkowy w Warszawie po manifestacji 4 czerwca? To inne miasto

Tak wyglądał plac Zamkowy w Warszawie po manifestacji 4 czerwca? To inne miasto

Źródło:
Konkret24

Jarosław Kaczyński na wiecach uspokaja Polaków, że żyją w bezpiecznym kraju. Tłumaczy, że "rozpoczął to jego świętej pamięci brat, kiedy został ministrem sprawiedliwości". Wtedy to bowiem według prezesa PiS przestępczość w Polsce zaczęła spadać. Dane pokazują raczej trend przeciwny.

Jarosław o Lechu: "mocno dokręcił śrubę" i przestępczość "zaczęła spadać". Dane nie potwierdzają

Jarosław o Lechu: "mocno dokręcił śrubę" i przestępczość "zaczęła spadać". Dane nie potwierdzają

Źródło:
Konkret24

"Wystarczyło kilka miesięcy rządów koalicji 13 grudnia, a zyski Orlenu spadają" - oświadczył poseł PiS Radosław Fogiel, komentując wyniki spółki za pierwszy kwartał 2024 roku. Eksperci przeanalizowali dokładnie te dane i wskazują rzeczywistych "trzech głównych winowajców".

Fogiel o spadku zysku Orlenu po "kilku miesiącach rządów". Eksperci: oto winowajcy

Fogiel o spadku zysku Orlenu po "kilku miesiącach rządów". Eksperci: oto winowajcy

Źródło:
Konkret24

Kandydatka PiS do europarlamentu Małgorzata Gosiewska broni prezesa partii - jej zdaniem Jarosław Kaczyński nigdy nie mówił, że migranci przenoszą pasożyty. Przypominamy, kiedy takie słowa padły.

Kaczyński, migranci i pasożyty. Gosiewska: nie ma takiego cytatu. Jest

Kaczyński, migranci i pasożyty. Gosiewska: nie ma takiego cytatu. Jest

Źródło:
Konkret24

Europoseł Adam Bielan twierdzi, że obecna koalicja rządząca nie protestowała w 2017 roku przeciwko ustawie, która zmieniła zasady funkcjonowania Funduszu Sprawiedliwości. To nieprawda. Przypominamy, jak wyglądało głosowanie nad ustawą z wrzutką o Funduszu.

Bielan: obecnie rządzący nie protestowali, gdy zmieniano przepisy o Funduszu Sprawiedliwości. To nieprawda

Bielan: obecnie rządzący nie protestowali, gdy zmieniano przepisy o Funduszu Sprawiedliwości. To nieprawda

Źródło:
Konkret24

Po meczu siatkarskim w Suwałkach pojawiły się informacje o rzekomym wpuszczaniu za darmo ukraińskich kibiców. Te doniesienia nie są prawdziwe, a ich celem jest antagonizowanie obu narodów.

"Polscy kibice 130 złotych za bilet, Ukraińcy za darmo"? Nieprawda

"Polscy kibice 130 złotych za bilet, Ukraińcy za darmo"? Nieprawda

Źródło:
Konkret24

Były prezes Rządowego Centrum Legislacji Krzysztof Szczucki twierdzi, że nie wykorzystywał tego stanowiska i publicznych pieniędzy do walki o fotel posła. Prześledziliśmy jego aktywności w okręgu, z którego startował. Już w prekampanii prezes RCL jeździł tam, by przekazać wozy strażakom, wspierać lokalnych polityków PiS, odsłaniać pomnik, wmurowywać kamień węgielny, rozdawać na ulicy kwiaty czy nawet papieskie encykliki.

"Co w tym złego?". Jak Szczucki za publiczne pieniądze promował samego siebie

"Co w tym złego?". Jak Szczucki za publiczne pieniądze promował samego siebie

Źródło:
Konkret24

W przekazie polityków Prawa i Sprawiedliwości rząd znacząco obniżył 14. emeryturę i wprowadził "program 1000 minus". Tyle że wysokość tego świadczenia była znana już dawno i zapisana w przepisach przyjętych jeszcze w 2021 roku, a ubiegłoroczna nadzwyczajna podwyżka wynikała z pomyłki Jarosława Kaczyńskiego.

PiS: rząd obniża 14. emeryturę. Takie przepisy przyjęto już w 2021 roku. Wyjaśniamy

PiS: rząd obniża 14. emeryturę. Takie przepisy przyjęto już w 2021 roku. Wyjaśniamy

Źródło:
Konkret24